Strona główna
Historia Ziemia
Wyszukaj na stronie

DŁUGOSIODŁO: Odetchnęli w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej
W ramach zadania „Odetchnąć powiewem przeszłości...” napisanego przez Agatę Pędzich i Marzenę Dyl ze Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Gminy Długosiodło grupa 41 uczniów w dniach 18 – 24 lipca poznawała uroki Jury Krakowsko - Częstochowskiej.
Wycieczkę dofinansował Mazowiecki Urząd Wojewódzki (6.615 zł). Młodzieżą opiekowały się wolontariuszki: M. Dyl, A. Pędzich, M. Maksiak i U. Kmoch.
Baza naszej kolonii znajdowała się w Ojcowie, na dnie Doliny Prądnika. To stąd codziennie wyruszaliśmy w trasę, aby poznać zabytki i osobliwości Ojcowskiego Parku Narodowego, Krakowa i Bochni.
Jak ciekawa to okolica, doświadczyliśmy już pierwszego dnia, wspinając się na Górę Chełmową. Kolejne dni dostarczały nowych wrażeń. Podziwialiśmy liczne zespoły skał z najbardziej charakterystycznymi: Bramą Krakowską, Skałami Panieńskimi, Skałami Góry Koronnej z ukrytą pośród nich Rękawicą. Zobaczyliśmy Jaskinię Ciemną, gdzie mogliśmy obserwować grupę archeologów z Krakowa pracujących w jednym z najstarszych stanowisk archeologicznych w Polsce. Podziwialiśmy również malownicze ruiny Zamku Kazimierzowskiego w Ojcowie oraz pozostałości wczesnośredniowiecznego grodziska na Górze Okopy, a ze szczytu skał zachwycaliśmy się pięknymi widokami na Dolinę Prądnika.
Poznaliśmy też długą historię zamku w Pieskowej Skale, u podnóża którego wznosi się Maczuga Herkulesa. Na Górze Janowskiego zachwycił nas zamek w Ogrodzieńcu, a także znajdujący się w pobliżu gród na Górze Birów.
Uwieńczeniem górskich wędrówek było obejrzenie multimedialnej ekspozycji przyrodniczej Ojcowskiego Parku Narodowego.
Niezapomnianym przeżyciem okazało się zwiedzanie najstarszej na ziemiach polskich zabytkowej kopalni soli w Bochni. Kopalnianym metrem, czyli kolejką górniczą przejechaliśmy na głębokości 212 m.
Trzy dni wypoczynku przeznaczyliśmy na zwiedzanie Krakowa. Rozpoczęliśmy od Rynku Głównego, podziwialiśmy Sukiennice, ratusz, Kościół Mariacki, Wieżę Mariacką, pomnik A. Mickiewicza i wiele zabytkowych kamienic. Byliśmy w reprezentacyjnych komnatach królewskich na Wawelu, a także w Katedrze Wawelskiej, gdzie dotykaliśmy serca Dzwonu Zygmunta i odwiedziliśmy miejsce spoczynku naszych królów oraz wybitnych Polaków. Na chwilę modlitwy podążyliśmy do sanktuarium w Łagiewnikach. Weszliśmy na Kopiec Kościuszki. Udaliśmy się również do Ogrodu Doświadczeń - pierwszego tego typu w Polsce parku edukacyjnego z ekspozycjami plenerowymi, na które składają się: urządzenia, konstrukcje i modele, pozwalające na poznawanie praw fizyki i świata przyrody.

Jedną z licznych atrakcji stanowiła wizyta w parku wodnym, gdzie po upalnym dniu z ogromną przyjemnością pływaliśmy w chłodnej wodzie.
org.
Wróć do listy artykulów z tego wydania