Strona główna
Galeria Kontakt Ogłoszenia
Historia Ziemia
Wyszukaj na stronie


Jeden taki, jedyny
Tylko jeden raz zdarzyło się, że pod banderą Polskiej Marynarki Handlowej pływał statek dedykowany Wyszko-wowi. Zgrabny masowiec z serii, nazywanej przez marynarzy „Małe Angliki”, miał jednak historię tak bogatą, że wystarczyłoby dla kilku…
Ciekawe były już okoliczności jego powstania: pod koniec lat 70. nielicząca się z groszem Polska, zaliczana wszak przez autorów osławionej „propagandy sukcesu” do czołowej dziesiątki potęg przemysłowych świata, zaplanowała stworzenie dużej flotylli statków, przeznaczonych do obsługi linii brazylijskiej – a właściwie do przewozu rudy żelaza, którą zamierzano importować z południowej Ameryki. Zanim jednak brytyjskie stocznie, w których złożono zamówienie na 15 masowców, zaczęły wywiązywać się z kontraktów, przyszedł kres łatwych kredytów, zaciąganych w bankach zachodniej Europy. Polska Żegluga Morska ze Szczecina, będąca formalnym zleceniodawcą, również nie miała funduszów na zakup statków – ale armatorowi przyszedł z pomocą… rząd brytyjski. Sprawa była prosta: rząd, który znacjonalizował przemysł okrętowy, obawiał się strajków, spowodowanych brakiem zamówień, a więc potencjalnym bankructwem stoczni; zagwarantował więc sfinansowanie zakupu jednostek przez angielskie banki. Warunkiem było stworzenie spółki pod nazwą Anglo-Polish Shipping Venture, która, jako gwarant spłacania zobowiązań, miała być przez 15 lat właścicielem wszystkich statków. Po tym okresie przechodziły one na rzecz PŻM.
Biznes okazał się dobry dla obu stron: Brytyjczycy zyskali spokój w przemyśle stoczniowym, Polacy – nowoczesne, w wysokim stopniu zautomatyzowane, wyposażone w istotne udogodnienia cywilizacyjne (kolorowe telewizory i magnetowidy – pierwsze w naszej flocie handlowej!) jednostki.
„Wyszków” (sygnał wywoławczy SQJO) był trzynasty z serii. Zbudowano go w szkockiej stoczni Govan Shipbuilders Ltd. w Glasgow: wodowanie odbyło się 29 marca 1979 r. (godność matki chrzestnej powierzono wyszkowiance Marii Wrzesińskiej), podniesienie biało-czerwonej bandery nastąpiło 16 października tegoż roku. Statkowi nie było jednak dane pływać w poprzek Atlantyku: od planów kupowania rudy w Brazylii odstąpiono i wszystkie „Małe Angliki” (równie dobrze sprawdzające się w przewozach rudy, jak węgla, koksu, apatytów, zbóż, a nawet drewna) skierowano na tzw. duński most węglowy oraz do służby w systemie trampingu europejskiego i zachodnioafrykańskiego. Zdarzało się też, że odwiedzały nawet wewnętrzne porty Francji, dokąd docierały korytami rzek żeglownych. Było to możliwe dzięki ich poręcznym rozmiarom: „Wyszków” o ładowności 4378 ton miał 95 m długości, 14,6 szerokości, 6,1 zanurzenia. Napędzał go polski (aczkolwiek zbudowany na szwajcarskiej licencji) silnik Zgoda-Sulzer o mocy 3000 KM, nadający mu prędkość 12 węzłów. Obsługę zapewniała 18-osobowa załoga.
Kiedy komplet „Małych Angli-ków” został spłacony i prawo własności APSV wygasło, „Wyszków” stał się formalnie statkiem Polskiej Żeglugi Morskiej – ale nie podniesiono na nim bynajmniej polskiej bandery: jako że były to już lata 90. minionego stulecia, a więc okres kłopotów przedsiębiorstw państwowych, szukający oszczędności w kosztach eksploatacji armator zarejestrował go na… Wyspach Marshalla, jako własność swej spółki córki Polsteam Shorttramp. Jego portem macierzystym było wtedy Majuro. Po jakimś czasie statek został własnością kolejnej córki PŻM – Goplo Shipping.
Nie był to, bynajmniej, koniec jego peregrynacji. Z polską załogą (i, m.in., pod komendą wyszkowianina Lecha Laskowskiego; nie był on pierwszym wychowankiem miasta, związanym ze statkiem, który zawdzięcza nazwę staraniom członków Towarzystwa Ziemi Wyszkowskiej: jednym z pełniących nadzór nad budową w szkockiej stoczni był Bolesław Reszko) pływał – w ostatnim okresie pod banderą Panamy - do 2006 r. Jako frachtowiec mocno wyeksploatowany przeznaczony był już do złomowania, ale kiedy znalazł się chętny – sprzedano go. 
Pod nazwą „Sider Shine” masowiec został wtedy zarejestrowany w Neapolu – by w tym samym roku raz jeszcze zmienić tożsamość: nadano mu nazwę „Gloria II” i przyodziano w banderę karaibskiego państewka wyspiarskiego Saint Vincent i Grenadyny. Jego rejestrowym właścicielem była kompania z Wysp Marshalla Royal Shipping @ Trading Ltd, natomiast operatorem – formalnie albańska (a faktycznie nie wiadomo jaka…) firma Erada Shipping Agency Ltd. Ostatnie z kolei informacje o losie „Glorii II” podają, że wciąż pływa w barwach… postradzieckiej Mołdawii (jak wiadomo, nie posiadającej dostępu do morza!) i legitymuje się sygnałem ERGW.
Co ciekawe, dopiero po przemianowaniu na „Gloria II” z dzioba statku zniknął zdobiący go od zwodowania herb Wyszkowa. Wcześniej był całkiem wyraźny…
(wald)
Wróć do listy artykulów z tego wydania
Komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami internautów. Redakcja Nowego Wyszkowiaka nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie możliwość przeredagowywania fragmentów komentarzy w sposób nie zmieniający ich przekazu, a w szczególnych przypadkach usuwania fragmentów lub całych komentarzy. Nie będziemy publikować opinii, które są wulgarne, obraźliwe, naruszające zasady współżycia społecznego, zawierają adresy www i e-mail oraz dane osobowe i teleadresowe, obrażają osoby publiczne, obrażają inne osoby uczestniczące w dyskusji, mogą łamać prawa autorskie, nie są zgodne z tematem komentowanego artykułu.
Lista komentarzy jest pusta!
Czytaj w aktualnym numerze
Wiadomości z miasta
„Informatyka w społeczeństwie i życiu człowieka” – to przewodni temat 6. Dnia Nauki w gminie Wyszków, na który zaprosił burmistrz wraz z...
Sport
Ostatni pojedynek w III lidze kobiet rozegrały w sobotę zawodniczki Loczków Wyszków. - Oby ostatni na czas dłuższy niż rok - mówią...
Czytelnicy napisali
01.06.2016r. w prezencie z okazji Dnia Dziecka, rodzice z grupy „Żabki” pod czujnym okiem Pani Magdaleny Łyszkowskiej i Moniki Ponichtera przygotowali przedstawienie...
Wiadomości z powiatu
Wszyscy radni zagłosowali za udzieleniem wójtowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2015 r. Budżet zamknął się ponadmilionową nadwyżką, na inwestycje...
Kultura
Wyszkowska biblioteka włączyła się w ogólnopolską akcję Noc Bibliotek „Wolno czytać”, która upłynęła pod znakiem Henryka Sienkiewicza i...

strony www Warszawa