Strona główna
Galeria Kontakt Ogłoszenia
Historia Ziemia
Wyszukaj na stronie


PKP modernizuje, zabezpiecza i przyspiesza
200 mln zł ma kosztować modernizacja linii kolejowej Tłuszcz – Ostrołęka. PKP zamierza zlikwidować wszystkie przejazdy na drogach niepublicznych, ale podwyższyć kategorie na pozostałych. Zacznie już w przyszłym roku od zamontowania rogatek na ul. I AWP.
Modernizację linii kolejowej niejako wymusiła budowa nowej elektrowni węglowej w Ostrołęce, która ma rozpocząć się w przyszłym roku (planowane oddanie do użytku – przełom 2016 i 2017 r.). Rocznie nowa elektrownia ma produkować ok. 7,2 tys. GWh energii elektrycznej, czyli tyle, ile zużywają miasta wielkości Krakowa czy Poznania.
W skali roku pociągi będą przewoziły 4 mln ton ładunku więcej niż obecnie. Stąd potrzeba modernizacji linii i zwiększenie parametrów prędkości: na trasie Wyszków – Tłuszcz – do 100 km/ha, Wyszków – Ostrołęka – do 120 km/ha. 
Przebudowa linii planowana jest na lata 2012 – 2015, choć w przyszłym roku na naszym terenie możemy spodziewać się tylko przebudowy niebezpiecznego przejazdu na ul. I AWP. - Chcemy go zrobić w pierwszej kolejności, ze względu na tragiczne wypadki, do których w tym miejscu dochodziło – mówi nam Andrzej Kmiecik, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Siedlcach. Przejazd ma być poszerzony, zamontowane zostaną półrogatki, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa.
O utratę dojazdu obawiają się mieszkańcy szarego końca ul. I AWP, obecnie do ich posesji prowadzi droga gruntowa wzdłuż torów. Ponieważ to teren kolejowy, PKP często zastawia zjazd betonowymi słupkami. - Znamy ten problem i chcemy go jak najszybciej rozwiązać – deklaruje zastępca burmistrza Adam Mróz. - Ze względu na bezpieczeństwo ta droga, oczywiście, nie może istnieć. 
Gmina planuje, że nowa droga dojazdowa będzie „odchodziła” od głównej między ostatnimi posesjami, przed przejazdem. Część gruntów już wykupiła. Jeśli nie dojdzie do porozumienia z właścicielami pozostałych nieruchomości, zostaną przejęte w drodze specustawy. - Alternatywny dojazd jest też ulicą Studzienną, od strony Natalina, ale ta droga jest w fatalnym stanie. Uważamy, że lepiej zainwestować w dojazd od strony miasta – mówi Adam Mróz.
 
Tu zlikwidują, tam poprawią
Modernizacja linii na odcinku Wyszków – Ostrołęka planowana jest na lata 2013/2014, Wyszków – Tłuszcz –  2015 r. PKP zamierza likwidować przejazdy na drogach prywatnych, na czym mogą ucierpieć szczególnie rolnicy (często są to drogi dojazdowe do pól). Na przykład w gminie Zabrodzie do likwidacji przewidziane są przejazdy w Zabrodziu i Mostówce. Kolej zostawi tylko te przejazdy, których utrzymanie wezmą na siebie samorządy.
- Wyremontujemy natomiast wszystkie przejazdy w złym stanie technicznym, położymy nową nawierzchnię, na kilkunastu zamontujemy sygnalizację świetlną – zapowiada Andrzej Kmiecik.
Wiele przejazdów zyska wyższą kategorię, a więc dodatkowe zabezpieczenia. Na odcinku Wyszków – Tłuszcz dotyczy to prawie wszystkich przejazdów, za wyjątkiem jednego w Mostówce. 
- To bardzo duże koszty. Liczymy więc na pomoc zarządców dróg – przyznaje dyrektor ZLK. Tym bardziej, że, zdaniem PKP, poprawić należy także profil dojazdów tak, by kierowcy mieli większe szanse na dostrzeżenie nadjeżdżających pociągów. - Mam nadzieję, że wszyscy pójdą w tym kierunku i zaplanują w swoich budżetach środki na ten cel – dodaje Andrzej Kmiecik.
Szacuje się, że przebudowa całej linii będzie kosztowała 200 mln zł. 1/10 tej sumy będzie pochodziła z funduszu kolejowego, pozostała część - z zaciągniętego przez spółkę kredytu.
- Mam nadzieję, że w związku z modernizacją przybędzie również pasażerów w pociągach osobowych. Jeśli samorządy przycisną, mogą pokazać się pociągi pospieszne. Jest o co walczyć – dodaje dyr. Kmiecik.
SB
Wróć do listy artykulów z tego wydania
Komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami internautów. Redakcja Nowego Wyszkowiaka nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie możliwość przeredagowywania fragmentów komentarzy w sposób nie zmieniający ich przekazu, a w szczególnych przypadkach usuwania fragmentów lub całych komentarzy. Nie będziemy publikować opinii, które są wulgarne, obraźliwe, naruszające zasady współżycia społecznego, zawierają adresy www i e-mail oraz dane osobowe i teleadresowe, obrażają osoby publiczne, obrażają inne osoby uczestniczące w dyskusji, mogą łamać prawa autorskie, nie są zgodne z tematem komentowanego artykułu.
2011-11-22 21:53
~Rodak z USA
Jechalem pociagiem relacji Ostroleka - Grodzisk Maz. z Wyszkowa do Warszawy Zachodniej o 6 z minutami rano. Pierwszy podroz koleja po 40 latach. Trwala co prawda 1.5 godz ale za to mozna bylo przez okno zobaczyc jak zmienily sie wiochy typu Lucynow, Mostowka czy Jarzebia Laka. Pociag w miare czysty, przystanki oglaszane przez glosniki a z konduktorem sprawdzajacym bilety nie balbym sie jechac nawet o 24 w nocy , bo chlop ze 2 metry wysoki. Moze podroz trwala dlugo, ale niech ktos sprobuje dostac sie z Wyszkowa na dworzec Zachodni w godzinach szczytu. Nawet sportowym ferrari. Reasumujac wspomnienia mam pozytywne.
2011-11-21 12:28
~Wyszków
Masz rację dostępność spada. Zgoda również co do tego, że pociąg zatrzymuje się tylko w jednym miejscu w Wyszkowie i tu przegrywa z autobusami, ale pomimo to uważam, że jeżeli przekonałoby się ludzi, że połączenie kolejowe jest szybsze, bezpieczniejsze i do tego tańsze, a przy okazji kursuje dajmy na to co godzinę to myślę, że autobusy nie mają szans. Na chwilę obecną pociągami jeżdżą pewnie tylko pasjonaci i ci nieliczni, dla których, z różnych względów, są one wygodniejszej.
2011-11-21 09:59
~Człowiek
Bocian? Spokojnie by sobie poradził. Drogi "???" słyszałem, że dożynkami kierował z zamtuzu tzn takiej przyczepy na kółkach więc gdyby teraz dostał odpowiedni wagon-salonkę to i z torami kolejowymi da radę.
2011-11-21 09:44
~do Wyszków
To uważasz, że jak bedzie nie dwa a np. pięć pociągów to w tych dwóch bedzie również więcej ludzi ? Chyba odwrotnie. Co do czasu to po remoncie pociag bedzie jechał 10 minut szybciej. Sposobem na przyspieszenie jest wprowadzenie połączeń pospiesznych tylko dostępność spada (Rybienko, Lucynów,Mostówka itd nie pojedzie). Kolejna sprawa to autobusy zbirają ludzi z całego miasta, a pociag tylko ze stacji a tam nie wszyscy mają blisko.
2011-11-21 09:35
~Wyszków
do 123 Pociągi są prawie puste bo jeżdżą zbyt długi i zbyt rzadko. Naprawę nie wiele brakuje aby się ludzie przekonali, że jest to lepszy środek transportu niż autobusy. GIENEK ma 100 % racji. A tak w ogóle ile teraz kosztuje bilet pkp do wawy? Ja ostatnio jeżdżę głównie autem.
2011-11-20 22:10
~???
dobrze, że Bocian nie wziął się za tą inwestycję. Tak by było pięknie jak na I AWP. Może być jeszcze bardziej podobał się pani z pok 2 w starostwie
2011-11-20 18:00
~Gienek
Mam wrażenie, że większość z wypowiadających się tutaj jechała do Warszawy pociągiem dekady temu. Pociąg jedzie do Wileńskiej 1.15 minut. Czyli średnio 15 minut dłużej niż autobus lub 5 minut dłużej jeżeli chodzi o autobusy zajeżdżające do Radzymina. Co ciekawe kursy są co godzinę zwykle. Aby to sprawdzić wystarczy wejść na stronę PKP. Można kupić bilet miesięczny i korzystać ze zniżek, czego u prywatnych przewoźników autobusowych nie uświadczymy. Są czasem przesiadki, a właściwie to jedna i nie jest ona z pewnością uciążliwa, gdyż w Tłuszczu pociąg już czeka na pasażerów jadących z kierunku Ostrołęki. W ogóle nie jeżdżę autobusami. Wiem, że brzmi jak reklama, ale nie mam nic wspólnego z PKP, KM itp. No i sorry... Ale 9 PLN za bilet do Wawy?!
2011-11-20 10:29
~123
Ludzie, po tym remoncie wcale nie będzie więcej pociągów do Warszawy, a tylko towarowych z węglem do Ostrołęki. Koszty tworzenia nowych linii sa bardzo wysokie i PKP będzie chciało kasy od samorządów, a jak wiemy kasa jest pusta. Tak wiec nie liczcie na nowe połączenia do Warszawy. Kolejna sprawa to linia Ostrołęka-Warszawa jest w dobrym stanie i już dziś mogłyby pojawić się więcej pociągów na tej linii, ale problem w tym, że nie ma chętnych i nawet te dwa, które są do Warszawy są prawie puste, tak wiec, jaki sens tworzenia nowych połączeń, po to, aby Gmina/Powiat płaciła za przewożenia powietrza do Warszawy?
2011-11-19 17:53
~jestem za, ale...
Dlatego mówię, że jestem za tylko należy myśleć strategicznie czyli jak mówił filmowy Pawlak: "przyszłościowo" i już dziś widzieć konsekwencje takich zmian
2011-11-19 16:24
~Wyszków
Słuchajcie zawsze będzie jakieś "ale". Nie możemy zachowywać się jak zaściankowa chołota i bojkotować każdy pomysł bez względu na jego racjonalność. Inwestycje strukturalne niegdy nie prowadzą do polepszenia warunków dla wszystkich. Zapewne komuś będzie trzeba zabrać kawałek ziemii, komuś utrudnich, chociażby tymczasowo, przejazd, częściej zamykać czy otwierać szlabany, blokować ruch, wyłączyć coś ze skrzyżowania czy wreszcie gdzieś pojawi się hałas. Ludzie, którzy zwiedzili kawałeczek świata wiedzą jednak, że takie inwestycje poprawią komfort życia i wpływają na rozwój regionu, w którym są realizowane. Nie bądźmy pieniaczami tylko cieszmy się, że za Wyszkowem jest Ostrołęka a w niej elektrownia do której prowadzą tory przez Wyszków. Podejrzewam, że tylko i wyłącznie dlatego mówi się o przedmiotowej modernizacji. Nie bądźmy pieniaczami!
2011-11-19 14:32
~jestem za, ale...
Przyspieszą ruch, zwiększą ilość pociągów i dopiero będzie sajgon na przejazdach np. na Pułtuskiej! Już w tej chwili zamknięcie szlabanu na kilka minut powoduje powstanie korka od skrzyżowania z 11 listopada z jednej strony i do ronda na obwodnicy z drugiej. Strach pomyśleć co będzie jeśli przejazd będzie zamykany częściej.Czy będzie wiadukt? Czy ktoś o tym w ogóle pomyślał?!?
2011-11-18 17:13
~Wyszków
Moim zdaniem pomysł jest rewelacyjny. Jeżeli połączeń byłoby więcej ludzie nawet przy aktualnym czasie przejazdu koleją przesiedli by się do niej bo jest zdecydowanie wygodniejsza niż autobusy. Taki artykuł poprawił mi humor!!!!
2011-11-17 17:06
~Wererat
Gdy by pociąg Warszawy były co godzinę to ludzie przesiedliby się z autobusów do pociągu bo to tańsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. Ludzie z Tłuszcza Małkini i Wołomina jeżdżą do Warszawy pociągami bo kilka dziennie. Wyszków ma 2 pociągi do Warszawy dziennie dlatego jest zmuszony jeździć brudnymi autobusami.
2011-11-17 11:35
~miszkaniec
Jak chcą zwiększać ruch i modernizować kolej to niech budują wiadukty, a nie likwidują przejazdy na wsiach i chłop na pole za torami będzie musiał jechać parę kilometrów dalej, kto zwróci mu koszty dojazdu ? Powinni zablokować ta przebudowę, do czasu zmiany planów i wybudowania bezpiecznych wiaduktów, bo jak widać mają z czego, bo na inwestycję jest 200 milionów złotych
2011-11-17 08:47
~123
Ludzie, ja nie wieże że coś się zmieni w ilości połączeń do Warszawy czy Ostrołęki, wprowadzenie dodatkowych linii wymagało by dofinansowania tych linii przez Samorządy, a na to nie mamy co liczyć. Tak wiec skończy się tylko na tym, że będzie znacznie zwiększony ruch pociągów z węglem do Ostrołęki i tyle. A nam pozostanie hałas, kusz, wypadki i stanie w korkach na przejazdach oraz likwidacja kilku przejazdów, tak więc korzyści dla Wyszkowa brak. Ale już chyba przywykliśmy do tego, że nasi samorządowcy nie są w stanie nic dla Wyszkowa załatwić. Przykład mamy z ruchem tranzytowym TIR-ów idącym przez Wyszków, miało być tyle korzyści (obwodnica, nowe drogi) a co mamy ?
2011-11-16 20:41
~cdn
Wererat,mam pytanie,ile osób średnio jeżdzi w takim pociągu.Proszę o odpowiedz.
2011-11-16 13:11
~()
dziwna ta modernizacja która zaczyna się od likwidacji istniejących bocznic kolejowych a jeszcze może być różnie przecież. sięgając głębiej likwidacja istniejącej infrastruktury uderza w obronność państwa ale przecież dookoła mamy samych przyjaciół
2011-11-16 12:25
~Wyszkowiak
A czy naszym władzom przyszło do głowy sprawdzenie natężenia chałasu na osiedlach położonych wzdłóż torów. Przy obecnych prędkościach w lato przy przejężdżająch pociągach w domach trudno się porozumjeć a co to będzie przy wyższych.
2011-11-16 11:20
~Wererat
Przydałyby się pociągi pośpieszne co godzinę do Dworca Wileńskiego. Ale znając skuteczność Nowosielskiego/Warpasa/Mroza/Bociana to możemy o tym zapomieć.
Czytaj w aktualnym numerze
Wiadomości z miasta
Niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej było przyczyną groźnie wyglądającej kolizji w centrum Wyszkowa, do której doszło we wtorek 7 czerwca. Opel, uderzony...
Sport
W weekend na parkietach Hali WOSiR odbyły się finały mazowieckich igrzysk młodzieży w piłce siatkowej chłopców. Reprezentujący gospodarzy zespół UKS Polonez...
Czytelnicy napisali
01.06.2016r. w prezencie z okazji Dnia Dziecka, rodzice z grupy „Żabki” pod czujnym okiem Pani Magdaleny Łyszkowskiej i Moniki Ponichtera przygotowali przedstawienie...
Wiadomości z powiatu
Wszyscy radni zagłosowali za udzieleniem wójtowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2015 r. Budżet zamknął się ponadmilionową nadwyżką, na inwestycje...
Kultura
Wyszkowska biblioteka włączyła się w ogólnopolską akcję Noc Bibliotek „Wolno czytać”, która upłynęła pod znakiem Henryka Sienkiewicza i...

strony www Warszawa