Strona główna
Galeria Kontakt Ogłoszenia
Historia Ziemia
Wyszukaj na stronie


To brak organizacji, zrozumienia człowieka i uczenia się przez lata praktyki urzędniczek OPS
Niezwykle zniesmaczył mnie artykuł z numeru 38/2012 z 18 września pod tytułem „To dla nas okropny okres”. Poruszacie w nim problem kolejek do działu świadczeń rodzinnych w wyszkowskim ośrodku pomocy społecznej. Niestety był on jednostronny, choć napisany w dziale interwencji, w związku z czym chciałabym zająć stanowisko drugiej strony, czyli petentów OPS.
Zdaniem pracowników OPS problem polega na „durnocie” petentów, którzy nie wypełniają poprawnie wniosków, nie czytają instrukcji i przychodzą wszyscy na początku okresu wnioskowego, a zdaniem ludzi, rokrocznie oczekujących w długich kolejkach, wielokrotnie po kilka godzin bez jedzenia, picia i bez możliwości skorzystania z toalety z małymi dziećmi na rękach, którym często gęsto mimo wielogodzinnego wyczekiwania zamykane są drzwi przed nosem, bo wybiła piętnasta. Według tych ludzi to brak organizacji, zrozumienia człowieka i uczenia się przez lata praktyki urzędniczek OPS -u. Skoro pani Staniszewska i pani Mróz znają realia z poprzednich lat, że najwięcej ludzi przychodzi głównie w początkowym okresie możliwości składania wniosków i że mają problemy z ich wypełnieniem, dlaczego więc właśnie na ten czas nie oddelegują do obsługi petenta więcej pracowników i nie wydłużą czasu pracy tego działu, który jest chwilowo najbardziej oblegany. W chwili obecnej mimo nawału osób chcących złożyć wniosek o zasiłek rodzinny obsługa jest wyłącznie od 8.15 do 15.00 i w dodatku przez jedną panią, której notabene naprawdę współczuję, bo po 3 godzinach nie wiem, czy wie, jak się nazywa. Stąd te nerwy. Jeżeli kierownictwo wyszłoby naprzeciw ludziom na pewno zmniejszyłyby się wzajemne obwinianie i ubliżanie zwłaszcza dziewczynom obsługu-jącym, na które spada największa lawina od tych, którym nerwy już puszczają.
Słowa pani Mróz, że ludzi niczego to nie uczy, tyczą się również jej osoby, skoro takie realia są co roku, a OPS nic nie zmienia ku lepszemu, gdzie jakieś działania zapobiegawcze? Wszystkie urzędy, z założenia, stworzone są dla ludzi, by im pomagać, a nie na odwrót. Jesteście na „państwowym garnuszku”, który pochodzi z naszych podatków z ciężko zarobionych pieniędzy, dlaczego więc wchodząc do was człowiekiem targają uczucia poniżenia, upokorzenia i lekceważenia. Klient nie to, że czeka, to jeszcze traktowany jest jak potencjalny naciągacz i składa milion dokumentów, by potwierdzić i udowodnić, w jak trudnej sytuacji materialnej się znajduje i że rzeczywiście zasługuje na te, powiedzmy sobie szczerze, „śmieszne” pieniądze.
Proponuję popracować nad formularzem wnioskowym i troszkę go zredagować, bo dla zwykłych zjadaczy chleba nie jest on zbyt czytelny, a wytyczne z potrzebnymi doku-mentami do dostarczenia są  napisany zawile. Żyjemy w kraju, w którym większość ludzi ma problem z czytaniem ze zrozumieniem, a czasy komputeryzacji, gdzie wszystko robi się samo auto-matycznie i era skrótów komórkowych sprawiła, że narasta analfabetyzm wtórny, nie dziwcie się więc, że ludzie nie wypełniają wniosków do końca, po prostu się gubią i nie wiedzą, które rubryki i na której stronie tyczą się jeszcze ich sprawy. Znaczna część ludzi ubiegających się o zasiłek to ludzie prości, nierozumiejący do końca zawiłego języka urzędniczo- prawniczego, często znacząco różniącego się od potocznego. Trzeba wziąć pod uwagę również, że złożenie wniosku wiąże się z dostarczeniem dodatkowych dokumentów z innych instytucji, w których, podobnie jak u was, trzeba swoje odstać i odczekać. Nie wszyscy maja na to czas  i możliwości, chociażby z powodu posiadania małych dzieci, nad którymi trzeba sprawować opiekę, czy też pracy. Wiele z osób, którym prawnie przysługiwałby zasiłek rodzinny świadomie rezygnuje z niego tylko dlatego, że mają dosyć wyczekiwania godzinami w kolejkach, narażenia na poczucie upokorzenia i odesłania z kwitkiem, bo znów czegoś brakuje, chociaż wcześniej nikt tego nie wymagał. 
Nie jest to krytyka konkretnych osób, nie chciałabym, by pani kierownik OPS Wyszków poczuła, że jest to atak na jej osobę, ale o zasady panujące w jednostce, którą kieruje. Chciałam, aby poznała też zdanie ludzi siedzących po drugiej stronie drzwi, często bardzo zmęczonych i zdenerwowanych.
Bardzo proszę o opublikowanie tego tekstu, jako uzupełnienie waszego i jakoby odpowiedź w imieniu wszystkich składających wnioski.
Czytelniczka
Wróć do listy artykulów z tego wydania
Komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami internautów. Redakcja Nowego Wyszkowiaka nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie możliwość przeredagowywania fragmentów komentarzy w sposób nie zmieniający ich przekazu, a w szczególnych przypadkach usuwania fragmentów lub całych komentarzy. Nie będziemy publikować opinii, które są wulgarne, obraźliwe, naruszające zasady współżycia społecznego, zawierają adresy www i e-mail oraz dane osobowe i teleadresowe, obrażają osoby publiczne, obrażają inne osoby uczestniczące w dyskusji, mogą łamać prawa autorskie, nie są zgodne z tematem komentowanego artykułu.
2012-10-09 20:52
~rr
a może w przejściu dać jedną panią która pomoże wypełnić rubryki doradzić to by szybciej szło bo każdy ma inne sytuacje i nie zawsze ma na to odp. w wzorze przykładowego formularza a o dodatkowych dokumentach z ZUS-su nie ma nigdzie informacji
2012-10-02 12:22
~-wk
Przykładowo wypelniony formularz jest na tablicy ogłoszeń, tylko niektórzy czytac nie umieja
2012-09-29 13:35
~kom.
ops w Wyszkowie to też roszczeniowa i prostacka w realizacji zwoich zadań instytucja.wymaga zmiany pracowników bo ci to stare lisy poubierane w dwa futra.
2012-09-29 04:35
~Gosc
Do czyt. Naruszenie obowiazkow pracowniczych blije po oczach !
2012-09-28 22:27
~czyt.
Ale nie wszyscy petenci to anioły. Sa wśród nich roszczeniowi i prostaccy w zachowaniu.
2012-09-28 07:39
~obiektywnie
wyszkowszscy urzędnicy stawiają się myślą ,że te ich w większości nepotyczne miejsca pracy i stanowiska daja im taki styl podejscia do petenta.i na nich przyjdzie czas ze beda musieli poopuszczać te swoje wymoszczone fotele.jak znajdą sie po drugiej stronie to może iich tak bedą traktować .
2012-09-27 11:17
~KK
No i tak sobie nasze miasto działa. Czytelniczka napisała w swoim liście, że ludzie prości ..., ale i ludzie z wyższym wykształceniem mają problemy z takimi formularzami. Bardzo często nawet wyjaśnienie są napisane w taki sposób, że człowiek dalej się zastanawia o co w ogóle chodzi w danej rubryce / pytaniu. Trzeba zacząć głośno mówić, że urzędy są dla nas, zwykłych ludzi, a nie po to, żeby ktoś miał stołek i wieczne pretensje do wszystkich interesantów. Oczywiście jest wiele osób - urzędników, do których przychodzi się uśmiechniętym i takim również wychodzi. Nie da się jednak ukryć, że znakomita większość wizyt w urzędach, to złość już na samym początku z powodu kolejek i braku organizacji, a później jeszcze większa złość w wyniku tego, co się usłyszało o sobie. Rozumiem, że panie z okienek to tylko ludzie i mogą się zdenerwować, ale to jest ich praca, którą mają wykonać na najwyższym możliwym poziomie! Dlatego wciąż uważam, że na najwyższych stanowiskach powinniśmy mieć przede wszystkim dobrych managerów. Można by tak pisać i pisać....
2012-09-26 21:30
~jh
jak pracownicy nie mają wpływu na pomoc w wypełnianiu zawiłych głupich wniosków ; a wpływ na własne pobory mają.nie mają czasu,jest ich za mało ?po prostu niekompetentne leniuchy,a szefowa lala na wystawie z rozpuszczalnej czekolady.do roboty ,idzie kryzys,bedzie jeszcze trudniej.a maż tez wiecznie nie bedzie pierdział w publiczny stołek.
2012-09-26 17:19
~Interesant
Co jeszcze ma sie wydarzyc ?Za brak organizacji,za brak zrozumienia drugiego czlowieka , za brak kwalifikacji pracownikow OSP odpowiada okreslona osoba . I tak dalej ,az do opowiedzialnosci osoby z zarzadu ! Odpowiedzialnosc powinna byc wyegzekwowana ! Wielki czas ! Bezrobocie 350 osob zarejestrowanych w posredniaku z wyzszym wyksztalceniem. Zarejestrowane osoby powinny dostac szanse! Jest kryzys ,nie mozna pozwolic na tolerowanie nie rozliczania osob odpowiedzialnych za opisane zachowanie ! Wnioski sa oczywiste. Zaczac egzekfowanie odpowiedzialnosci. Zaczac wyciaganie wnioskow i rozliczanie ! Najwyzszy czas !
2012-09-26 12:47
~trywialne
może w widocznym miejscu umieścić przykładowo wypełniony formularz – wzór
2012-09-26 12:35
~-wk
Formularz wnioskowy jest ustalany odgórnie i pracownicy OPS nie maja na to żadnego wpływu.
Czytaj w aktualnym numerze
Wiadomości z miasta
Kilka tysięcy osób wzięło udział w sobotniej, 18 czerwca, Gali Muzyki Disco. Największe tłumy przybyły na stadion miejski wieczorem, na koncerty gwiazd wieczoru,...
Sport
Sekundy dzieliły drużynę Bugu Wyszków od całkowitej kompromitacji w postaci przegranej przed własną publicznością z jedną z najsłabszych drużyn ligi. Po Wkrze...
Czytelnicy napisali
01.06.2016r. w prezencie z okazji Dnia Dziecka, rodzice z grupy „Żabki” pod czujnym okiem Pani Magdaleny Łyszkowskiej i Moniki Ponichtera przygotowali przedstawienie...
Wiadomości z powiatu
Ponad 300 aut uczestniczyło w sobotnim, 11 czerwca, zlocie BMW, na który do Rząśnika zaprosili urząd gminy i BMW Klub Mazowsze. Miłośnicy tej marki mieli więc co...
Kultura
Wyszkowska biblioteka włączyła się w ogólnopolską akcję Noc Bibliotek „Wolno czytać”, która upłynęła pod znakiem Henryka Sienkiewicza i...

strony www Warszawa