Strona główna
Galeria Kontakt Ogłoszenia
Historia Ziemia
Wyszukaj na stronie


Inicjatorzy referendum odpowiadają burmistrzowi
W ubiegłym tygodniu (NW nr 20/13) opublikowaliśmy artykuł, w którym burmistrz Grzegorz Nowosielski ustosunkował się do zarzutów stawianych przez inicjatorów referendum w sprawie odwołania burmistrza i rady miejskiej. W odpowiedzi na publikację otrzymaliśmy list od członków inicjatywnej grupy mieszkańców - Adama Kępki i Arkadiusza Jarosza. 
Mimo że burmistrz Grzegorz Nowosielski ma wykształcenie prawnicze, chyba nigdy nie zetknął się z tekstem przysięgi składanej w sądach angielskich. Mowa tu o mówieniu prawdy, całej prawdy i tylko prawdy. W swojej odpowiedzi sprzed tygodnia pominął wiele niewygodnych dla siebie faktów. Skupił się głównie na używaniu epitetów w stosunku do swoich przeciwników politycznych i straszeniu ich sądem. Czyżby uważał on, podobnie jak jeden z europosłów, że „ciemny lud to kupi”?
Czego to pan burmistrz nie dopowiedział i co przemilczał:
 
Zadłużenie
Przypomnijmy, że Grzegorz Nowosielski objął władzę pod koniec 2002 r., zadłużenie gminy wynosiło wtedy ok. 8 mln zł. W odpowiedzi sprzed tygodnia burmistrz chwali się, że zmniejszył je do ok. 12,9 mln zł. Cóż, chyba matematyka nie jest jego najmocniejszą stroną. Czego jeszcze nie mówi? Otóż, ani słowem nie wspomina, że budżet gminy na 2013r. został zaplanowany z deficytem w wysokości ponad 11,5 mln zł, że planowane jest zaciągnięcie ponad 7,8 mln zł nowych kredytów, a spłacenie tylko ok. 2,7 mln. To oznacza, że na koniec roku możemy być zadłużeni na ponad 18 mln zł. Czy to wszystko? Otóż nie, gdyż gmina udzieliła poręczeń na kredyty zaciągane przez TBS oraz PWiK. Poręczenia te zostały lub będą udzielone na lata 2000-2043, na łączną kwotę 7,122 mln zł. Kto ją spłaci, jeśli w/w podmioty gminne będą miały kłopoty finansowe? Pan burmistrz czy radni ze swojego majątku?
 
Podatek śmieciowy
Zastępca burmistrza pan Adam Mróz powiedział w wywiadzie, że urząd szacuje iż z naszej gminy będzie wywożone 11.000 ton śmieci (rocznie) oraz, że głównym kosztem ich wywozu jest opłata za ich zostawienie na wysypisku w Ostrołęce, która wynosi 214 zł za tonę. Liczymy: 11.000 x 214 zł = 2.354.000 zł. Na koniec grudnia 2011 r. (nie mamy nowszych danych) w gminie Wyszków było zameldowanych (pobyt stały i czasowy) 39.349 mieszkańców. Dzielimy 2.354.000 zł / 39.349 = 59,82 zł na osobę w skali roku. Czyli 5 zł (za śmieci niesegregowane!) na miesiąc na 1 osobę. 
16,66zł to stawka uchwalona przez radnych. Burmistrz proponował wcześniej jeszcze wyższą - 19,60 zł. Owszem do tych 5 zł dojdą koszty paliwa, marża firmy odbierającej śmieci, no i oczywiście koszty urzędu za obsługę systemu, ale jak powiedział zastępca burmistrza, główny koszt to te 5 zł na osobę miesięcznie za śmieci niesortowane. Ustalenie stawki na poziomie 16,66 zł, jak zrobiła to rada miejska, oznacza, że przeciętna 4–osobowa rodzina w stosunku do tego, co teraz płaci, straci rocznie ok. 500 zł, a przez 10 lat ok. 5.000 zł. Co można kupić za 5.000 zł? Czy starczy, żeby np. każde z dzieci dostało od rodziców komputer, tak jak radni od burmistrza?
Warto zauważyć, że np. w Pułtusku, przy takiej samej ustawie radni uchwalili o wiele niższe opłaty za odbiór śmieci: 4,5 zł od osoby za odpady sortowane (porównajmy to z 10,46 zł w Wyszkowie) i 9 zł od osoby za niesortowane (16,66 zł Wyszków). Dodatkowo w gminie Pułtusk na każdą kolejną osobą stawki te są niższe.
W odpowiedzi sprzed tygodnia burmistrz Grzegorz Nowosielski mówi, że za czwarte i kolejne dziecko rodziny wielodzietne nie będą płaciły. Jest to po prostu kłamstwo. Rada miejska nie uchwaliła zniesienia opłaty tylko uchwaliła dopłatę w wysokości 10 zł, od 4 i kolejnego dziecka do 18. roku życia, przyznawaną na okres od 3 do 12 miesięcy i tylko wtedy jeśli rodzina spełni określone ustawowo kryteria dochodowe. A może pan burmistrz nie zna treści tej uchwały i palnął po prostu głupstwo a nie kłamstwo?
Burmistrz stwierdza także, że jeśli po przetargu cena usługi okaże się niższa, to opłata zostanie obniżona. Cóż, jest takie powiedzenie: „obiecanki cacanki a głupiemu radość”.
Po zastanowieniu się nad tymi sprawami, aż prosi się zadać Grzegorzowi Nowosielskiemu pytanie: czy rzeczywiście są jakieś granice cynizmu, kłamstwa i demagogii?
 
Inwestycje
Burmistrz mówi: „Już za cztery lata samorządy będą musiały przejąć obowiązki związane z zapewnieniem transportu i komunikacji, będą odpowiedzialne m.in. za budynki dworców i obiektów związanych z komunikacją między miastami. Ile wówczas kosztowałby nas zakup majątku PKP?”.
Panie burmistrzu, mniej niż teraz, bo dalej by niszczał! Czy zacznie Pan teraz kupować samochody, autobusy, pociągi, samoloty, itd. bo za cztery lata wg Pana „samorządy będą musiały przejąć obowiązki związane z zapewnieniem transportu i komunikacji”? Może jeszcze prom kosmiczny Pan kupi, bo za 20 lat ludzie będą chcieli podróżować w kosmos? Gdzie są granice tego absurdu?
Burmistrz w swojej odpowiedzi stwierdza także, że ewentualne wydanie ok. 80 tysięcy na referendum to: „(…) połowa wartości zakupionego majątku PKP. I tak oto my wolimy za pieniądze podatnika powiększać majątek gminy, zamiast fundować dodatkową kampanię wyborczą i polityczne przepychanki.” Otóż ciekawe to powiększenie majątku gminy o 160 tysięcy złotych, na które gmina wydała ok. 340 tysięcy złotych. Może tak rozumianą gospodarnością powinien się zainteresować jakiś organ państwowy?
Warto przy okazji przywołać przykład Szwajcarii, gdzie ilość lokalnych referendów jest bardzo duża i nie widać, aby miało to wpływ na ubożenie Szwajcarów. Ale tam np. w takim mieście – porównywalnym wielkością z naszą gminą – jak Schaffhausen wystarczy zebrać zaledwie 1000 podpisów (w gminie Wyszków ok. 3.100), aby przeprowadzić takie referendum jak nasze i co ważne nie ma w ogóle frekwencyjnego progu jego ważności. 
Są krople, które przelewają czarę goryczy. Taką kroplą okazały się opłaty za wywóz śmieci. Zdecydowana większość rodzin w naszej gminie poniesie z tego powodu wymierne straty. Nie dość, że mamy ogólnokrajowy kryzys gospodarczy i nie przelewa się nam w portfelach, to jeszcze lokalna władza chce wyciągnąć z naszych kieszeni więcej pieniędzy. Nie wszystkie władze lokalne się tak zachowały. Nasza jest inna. Przestała się liczyć z naszymi potrzebami, liczy tylko na nasze pieniądze. Dlatego powstała ta inicjatywa. Chcemy dać mieszkańcom możliwość zdecydowania, co dalej z taką władzą robić. Oprócz kropel przelewających czarę goryczy, są też takie, które drążą skałę, ale nie siłą,  lecz ciągłym kapaniem. Być może też jak te krople rozbijemy się po uderzeniu o skałę, ale wierzymy w to, że po nas pojawią się kolejne krople i kolejne i skała zostanie w końcu wydrążona we właściwym kierunku, i mieszkańcy naszej gminy nie będą ponosili tak wysokich kosztów codziennego życia. 
 
Członkowie inicjatywnej grupy mieszkańców:
Adam Kępka i Arkadiusz Jarosz
 
Jeśli ktoś z Czytelników podziela nasze zdanie w sprawie referendum, prosimy o kontakt pod nr tel.: 513-469-790 lub na adres e-mail: adam776@mail.ru.
Wróć do listy artykulów z tego wydania
Komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami internautów. Redakcja Nowego Wyszkowiaka nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie możliwość przeredagowywania fragmentów komentarzy w sposób nie zmieniający ich przekazu, a w szczególnych przypadkach usuwania fragmentów lub całych komentarzy. Nie będziemy publikować opinii, które są wulgarne, obraźliwe, naruszające zasady współżycia społecznego, zawierają adresy www i e-mail oraz dane osobowe i teleadresowe, obrażają osoby publiczne, obrażają inne osoby uczestniczące w dyskusji, mogą łamać prawa autorskie, nie są zgodne z tematem komentowanego artykułu.
2013-06-03 22:11
~niezadowolony obserwator
Ares - czytać ze zrozumieniem nie potrafisz czy chcesz zamęt siać na polecenie Alei Róż
2013-06-03 11:41
~Ares
Nie no to niech mi ktoś wytłumaczy jak można wycenić na 5 zł jak tyle kosztuje odbiór w Ostrołęce a co z transportem . Pokażcie obliczenia jakiekolwiek no proszę.
2013-06-02 18:46
~kula
ares naiwny jestes myslisz ze ta cala kwota to dla ciezko pracujacych panow odbierajacych smieci na ich zus wyplate i nowa smieciarke dla szefa ha ha ha
2013-06-02 12:06
~blak
No to ARES widać z kąd jesteś. Pisząc : Za friko wychodzi , jak przyjmniemy śmieci za 5 zł. Jasno daje do zrozumieniu, że człowiek jest na usługach władzy i krzykiem reaguje na ligiczna krytykę
2013-06-01 20:05
~ha ha
zpewnością nowy burmistrz sprawi, ze Wyszków stanie się piękniejszy, a ludzie lepsi i uczciwsi.
2013-06-01 17:32
~pani
słuszna uwaga OBSERWTORZE....od małych rzeczy niech zaczną rządzący....niech spróbują na rowerze przejechać niektóre ulice(za wysokie progi btonowe), to tak apropos tych rowerów. Grubszych spraw nie dotykajmy....
2013-05-31 22:02
~obserwacja.
Zabawne są te wasze mowy obronne. Przyglądam się niekiedy jak rowerzyści starają się postawić rowery do stojaka przed urzędem gminy.Siłują się, kombinują, nie dają rady, stawiają obok przy barierce. Może ten stojak jest ładny ale nieprzydatny. Nikt, ani z gminy ani starostwa, nie stara się tego zmienić. Tak jest z tymi ekipami samorządowymi, bujają w obłokach a nie są w stanie załatwić prostej sprawy. Może obrońcy tej ekipy rozwiążą za ich problem?
2013-05-31 21:48
~...
Ekshibicjonizm w wydaniu internetowym.
2013-05-31 16:20
~do ciekawego
Osobą, która ma odwagę podpisac się własnym imieniem i nazwiskiem.
2013-05-31 14:42
~ciekawy
przepraszam a kto to jest Marek Eychler???
2013-05-31 08:11
~Ares
O chyba przedmówca nic nie zrozumiał kompletnie. Za friko to wychodzi jak przyjmiemy za śmieci 5 zł .
2013-05-30 18:59
~0e
Aresie, czarno widze Twoja kariere w biznesie , nawet smieciowym . Nie zyjemy w 1989 r .minelo wiele lat. Bank nie rozdaje tak ochoczo kredytow. pracownicy nie sa sklonni pracowac za fryko i finansowac dzialalnosc biznesowa. Przerazilo mnie to co napisales . Jestem podpisany za referendum , zwlaszcza w odniesieniu do radnych !
2013-05-30 14:30
~Marek Eychler
Jak do władzy chce się dorwać Młodzież Wszechpolska to nic dobrego ani miastu ani ludziom nie wróży. Fanatyzm zawsze wychodzi bokiem.
2013-05-30 09:18
~wwy
Zmienić na gorsze zawsze można - tak widzę działania panów Kępki i Jarosza. Sztuką jest zmienić burmistrza na lepszego, a tu propozycji nie widać.
2013-05-29 22:17
~Mieszko
"ala", popieram, w przyszłym roku wybierzemy nowe władze, a po czterech, ośmiu, dwunastu, a jak się zasiedzą i nikt nie ogłosi referendum (za nasze pieniądze), może więcej lat sprawowania władzy, ocenimy tych, którzy dzisiaj chcą nam "zrobić dobrze"...Pozdrawiam!
2013-05-29 19:55
~bibi
moim zdaniem opłacało sie firmom, które miały niższe opłaty, posiadały pracowników, ksiegową itd, zabierajac smieci co którys dom, ponadto czemu opłaca sie w gminach sasiednich podobno taniej stawki ustalic, a w wyszkowie nie, co do referendum jest moim zdaniem o wiele wiecej powodów na referendum chociazby by władze nie pchały sie z zakładem przerobu smieci do miasta-a artykuł jesli sa to faktyczne dane jest dosc rzeczowy
2013-05-29 17:09
~ala
bez zbędnego rozpisywania się, chcę poprzeć Aresa... a co do zmiany władzy, to przecież juz niedługo... po co się tak napinać... bedą wybory to niech staną do nich wszyscy krytykujący! co za problem?!
2013-05-29 16:58
~chce nowego burmistrza
ja osobiscie mam dosyc zazadzania miastem w taki sposob jaki jest obecnie i chce nowych władz od paru lat nic w naszym miescie sie niepoprawia na lepsze tylko pogarsza mam tego dosyc mowie stanowcze NIE obecnie panujacej władzy
2013-05-29 16:46
~ares
Z tobą nie ma co dyskutować. Jak całe miasto obsłużysz za 60 zł rocznie od osoby. 39000 projektów zrobisz. Ty normalny jesteś. A jak twierdzisz że to taka mega super oferta 16zl to ty wygraj przetarg na śmieci i zarobisz miliony. No przecież to takie łatwe. No nie rozumiem jakbym myślał jak ty to już bym w banku siedział po kredyt a potem startować w przetargu tylko i miliony twoje.
2013-05-29 16:29
~Rafał
5 zł miesiecznie, czyli 60 zł za rok. Moze być, spokojnie dam radę, przy tej ilości prolektów bardzo mi się to opłaca :) "Śmieciarka nowa to koszt 500 tyś plus procenty kredytu." rozumiem, że jakby ktoś przyszedł do Ciebie skosić trawnik to najpierw kupiłbyś mu nową kosiarkę? :D "A ZACZNIJMY OD TEGO ŻE MOŻEMY WYRZUCAĆ ŚMIECI ILE CHCEMY A CZY W PUŁTUSKU TEŻ TAK JEST." nie, w Pułtusku jedna osoba moze dziennie wyrzucić 2 torebki foliowe i karton po mleku, każdy dodatkowy smieć jest płatny ekstra :D No widzę, że siła argumentu rośnie z każdą Twoja wypowiedzią, nie mogę siedoczekać nastepnej :D
2013-05-29 15:43
~Ares
Śmieciarka nowa to koszt 500 tyś plus procenty kredytu. Konserwacja paliwo i kierowca to też duża suma/. A ZACZNIJMY OD TEGO ŻE MOŻEMY WYRZUCAĆ ŚMIECI ILE CHCEMY A CZY W PUŁTUSKU TEŻ TAK JEST. A NAWET JAK TAK TO NIEROZUMIECIE ŻE TA FIRMA Z PUŁTUSKA WEŹMIE KASE A POTEM UPADNIE JAK CHIŃSKA FIRMA PRZY AUTOSTRADZIE. CENĘ ZANIŻYĆ TO NIE PROBLEM TYLKO CO POTEM.
2013-05-29 15:40
~Ares
Ok przyjmuję ofertę. Zrobi Pan projekty dla całego miasta , dla każdego z osobna w rok a zarobi Pan 2 mln. Czyli 5 zł od projektu proszę bardzo. Ciekaw jestem czy za 5 zł zrobi Pan strone
2013-05-29 15:35
~Rafał
To odpowiedz mi w takim razie na pytanie dlaczego firmie co bedzie wywoziła śmieci dla Pułtuska opłaca sie stawka 9 zł? A u nas musi być 16? Prowadzę własną firmę i wiem jakie są koszta prowadzenia, zatrudniania pracowników, księgowości, konserwacji pojazdów, benzyny, etc. Co do kosztów samochodów, to chyba nie mysli Pan, że one muszą sie zwrócić w 1 rok? Jeżeli dla Pana 2,5 mln zł to jest \'ku chwale ojczyzny\' to chętnie zacznę wykonywać dla Was projekty. proponuje na początek prostą stronkę internetową, za kilka groszy, może być 100 tyś zł (zapewniam obsługę techniczną na okres całego roku). To jak mamy umowę?
2013-05-29 15:33
~Ares
Trzeba mieć z 10 śmieciarek minimum to tego. Same samochody to z 3 miliony. Myślicie że ktoś bierze kredyty lub lizingi z oprocentowaniem na 3 miliony zł żeby potem zarabiać 1000 zł miesięcznie jako szef firmy.
2013-05-29 15:21
~Ares
Ale to same śmieci tyle kosztują sam Pan przyznał. Pan wogóle chyba nie wie co pisze. Całe miasto i okolice zebrać, zerknąć czy segregowane czy nie, wywieźdź do Ostrołęki, konserwacja samochodów, pensje pracowników. Ogarnąć ten temat wogóle to spore zajęcie. I NAJWAŻNIEJSZE PYTANIE.....CZY WY LUDZIE BEZ WYOBRAŹNI MYŚLICIE ŻE KTOŚ OTWORZYŁ FIRMĘ LUB OTWORZY ,,,OBSŁUŻY CAŁE MIASTO I OKOLICE KU CHWALE OJCZYZNY. To co pleciecie to jakaś paranoja. Ja pracuje w malutkiej firmie i roczne opłaty, podatki, pensje, waty, zusy i inne pierdoły to mnóstwo pieniędzy a Pan mówi że na firme co całe miasto załatwi 2 mln to dużo. Jesteście śmieszni. Policzcie ilu ludzi ma się tym zajmować i ich pensje zusy i waty rocznie to zobaczycie że wyjdzie jeszcze więcej.
2013-05-29 14:51
~Rafał
Aresie mamy 2 mln 354 tyś zł za same smieci i to po przeliczeniu daje 5 zł na osobę. Według wyliczeń burmistrza i rady miasta obsługa tego będzie kosztowała 5 mln zł (16 zł na osobę). Czyli główny i największy koszt to 2 mln 354 tyś zł (tak powiedział zastępca burmistrza), więc po co w takim razie dodatkowe 5 mln?? co się z nimi stanie? Za takie pieniądze to chyba będą limuzynami nam te śmieci wywozić. Koszta pracowników, ksiegowej, paliwa, samochodów, etc. na pewno nie wyniosą 5 mln, to można spokojnie zrobić za połowę tej kwoty, jak nie jeszcze mniej i dzięki temu w kieszeniach podatników zostałoby ponad 2 mln 500 tyś zł, rozumiesz?
2013-05-29 14:41
~Ares
To ja mam parę pytań? 1. Kto odpowiedzialny będzie za pobieranie opłat, ale konkretnie. 2. Ile dostanie dniówki pracownik odbierający śmieci osobiście . Wychodzi że za darmo będzie pracował bo tylko 5 zł ktoś wyliczył. 3. Kto będzie zajmował się tymi co nie płacą. 4. Ile kosztuje przewóz śmieci do ostrołęki. 5. Ile firma która wygra przetarg zarobi rocznie i to netto bo przecieżżżżż podatki trzeba płacić. hmmm Chyba nic nie zarobi :))) Ja nie jestem może mistrzem słowa pisanego ale znam mnóstwo osób, które tylko narzekają jacy to wszyscy u władzy są źli a sami naprzykład proponują opłaty za śmieci od wagi. To już na starcie wiadomo że osoby takie nie są świadome jakie są tego konsekwencje. Proszę o odpowiedzi na pytania. Pozdrawiam
2013-05-29 14:09
~Observer
Radzę czytać ze zrozumieniem. Po poziomie wypowiedzi i po stwierdzeniach typu "ustuj", "przecierz" sądzę, że nie mamy tu do czynienia z osobą kompetentną w temacie. Jeżeli ktoś prowadzi merytoryczną dyskusję, to nie oznacza od razu, że oczernia burmistrza. Po wypowiedzi typu "w urzędzie ludzie dodatkowi muszą być zatrudnieni" sądzę, że osoba jest z otoczenia obecnej władzy, pewnie chętny na to miejsce specjalista od gospodarki komunalnej. Liczbę urzędników powinno się zmniejszać! Skoro burmistrz ma dwóch zastępców, to świadczy tylko źle o nim samym, jako osobie, która nie potrafi zarządzać czasem i obowiązkami. Nie wynika to z ilości obowiązków, bo przecież gmina nie rozrasta się w nadzwyczajny sposób. Liczba mieszkańców nie rośnie o 1000 rocznie. Obecny Burmistrz powtarza błędy swojego poprzednika - zasiedział się na stanowisku i myśli, że tak będzie latami.
2013-05-29 13:35
~Ares
TYLKO PISAĆ POTRAFIĄ NA KOGOŚ BURAKI. Startujcie w wyborach jak macie coś mądrego do powiedzenia to was wybiorą. Jest demokracja i kto wygra ma kadencje dla siebie. A jak sie komuś nie podoba to niech zmieniu ustruj polityczny. ZGODZĘ SIĘ ŻE OBECNA WŁADZA NIE JEST NAJLEPSZA ALE TEN CO ICH OCZERNIA TO BAŁWAN DO POTĘGI. LUDZIE NIE DAJCIE SIĘ NABRAĆ NA GADKI JAKI TO BURMISTRZ ZŁY JEST.
2013-05-29 13:30
~Ares
Ten człowiek, który wyliczył 5 zł za osobę to niedorozwinięty jest i powinien się leczyć. CO Z TEGO ŻE 5ZŁ WYSZŁO JAK TO JEST SAMA OPŁATA ZA SKŁADOWANIE W OSTROŁĘCE. A kto zapłaci za wywóz śmieci, kto robotnikom. Przecierz kase musi dostać ROBOTNIK SZEF FIRMY KSIĘGOWA , PALIWO KOSZTUJE KONSERWACJA SAMOCHODÓW. W urzędzie ludzie dodatkowi muszą być zatrudnieni. Cała otoczka pochłania koszty. Ten kto to wyliczył nie ma pojęcia kompletnie o takich przedsięwzięciach.
Czytaj w aktualnym numerze
Wiadomości z miasta
Twarzą w twarz, na scenie, a nie w wirtualnym świecie smartfonów spotkały się współczesne dzieci i nastolatki w kolejnym Tanecznym Deptaku. Twórcy...
Sport
W weekend na parkietach Hali WOSiR odbyły się finały mazowieckich igrzysk młodzieży w piłce siatkowej chłopców. Reprezentujący gospodarzy zespół UKS Polonez...
Czytelnicy napisali
01.06.2016r. w prezencie z okazji Dnia Dziecka, rodzice z grupy „Żabki” pod czujnym okiem Pani Magdaleny Łyszkowskiej i Moniki Ponichtera przygotowali przedstawienie...
Wiadomości z powiatu
Radni jednogłośnie zdecydowali o udzieleniu wójtowi Stanisławowi Jastrzębskiemu absolutorium za 2015 r. Inwestycje minionego roku warte były prawie 12 mln zł. –...
Kultura
Wyszkowska biblioteka włączyła się w ogólnopolską akcję Noc Bibliotek „Wolno czytać”, która upłynęła pod znakiem Henryka Sienkiewicza i...

strony www Warszawa