Strona główna
Galeria Kontakt Ogłoszenia
Historia Ziemia
Wyszukaj na stronie


WYBORCZA POCZTA: Czy to początek nowej ery?
W czerwcu 2013 r. Zarząd Powiatu Wyszkowskiego zorganizował konferencję pod hasłem Konwencja Praw Osób z Niesprawnościami – początek nowej ery.
Zgłosiliśmy wtedy  kilka wniosków, opartych na przesłaniu z Konwencji  Praw Osób z Niesprawnościami, do programu współpracy powiatu wyszkowskiego z organizacjami pozarządowymi  sądząc, że będzie to rzeczywiście początek nowej ery w podejściu do osób z niesprawnościami. Były to takie konkretne propozycje:
1. Powołanie (wyznaczenie)  w strukturach samorządowych  osoby lub jednostki do koordynacji współpracy między organizacjami pozarządowymi a  strukturami samorządowym (dotyczy np. określenia ilości osób niepełnosprawnych w poszczególnych rodzajach i kategoriach wiekowych, określenie priorytetowych potrzeb  oraz zaplanowanie budżetów).
2. Wypracowanie wniosków średnio- i długoterminowych w  tym zakresie oraz umieszczenie ich w strategiach  gminnych i powiatowych  z  zabezpieczeniem  w jednostkach gminnych i powiatowych konkretnych budżetów na ten cel!
3. Zlecanie  przez jednostki samorządowe gminne i powiatowe zadań z zakresu polityki społecznej (różnych) do realizacji organizacjom społecznym w formie konkursów – jak wiadomo, jest to zdecydowanie najtańsza metoda  realizacji takich celów.
4. Analiza i  rozliczanie  zadań dotyczących  osób z  niesprawnościami, które są obecnie zapisane zarówno w strategiach  poszcze-gólnych gminnych ośrodków pomocy społecznej, jak również strategii powiatowej, przy współudziale przedstawicieli organizacji pozarządowych w danej jednostce, w tym b. ważna sprawa – wspólne  uproszczenie procedur rozliczania dotacji (rzecz nie-bagatelna dla organizacji nieposiadających fachowych kadr).
5. Przyjęcie, jako stała forma współpracy, spotkania samorządów i organizacji  przynajmniej raz w roku (wyznaczenie terminu tuż przed uchwalaniem budżetów) celem omówienia  i rozliczenia  efektów  realizacji zadań  zarówno samorządowych  i poszczegól-nych organizacji (projektów  zrealizowanych), jak i zaopiniowania nowych.
Nasze wnioski w zamierzeniu miały mobilizować zarówno do ustalania priorytetów (przy ograniczoności środków to konieczność), jak i do badania efektów, dla wyciągania wniosków na przyszłość (do ewentualnych korekt w przyszłych budżetach).
Samorząd powiatowy prawdziwe poparcie dla osób z niesprawnościami  wykazał  w kwotach budżetowych  na te cele. W budżecie 2013 r. na zadanie konkursowe dla osób z niesprawnościami  było to – słownie: 50  tys. zł (żeby nie  było wątpliwości – na rok, na kilkanaście organizacji pozarządowych, na  zapewne kilkaset osób). Daje to wymierne wsparcie, w ramach tych projektów, w wysokości ok. 100zł na osobę na rok w powiecie. Podobnie – w poprzednich latach i… w bieżącym 2014 r.
Dla porównania – płatny członek Zarządu Powiatu (dodatkowy), który zajmował się sprawami społeczno-oświatowymi kosztował podatnika  trzykrotnie więcej! (ok. 150 tys. zł rocznie – tak było przez trzy lata, ale o tym przy innej okazji) niż wszystkie środki powiatu na zadania konkursowe dla osób z niesprawnościami, dla kilkunastu organizacji pozarządowych.  Proporcje tych budżetów (1:3)  pokazują, jak praktyka  Zarządu Powiatu Wyszkowskiego rozmija się z deklaracjami (a najbardziej członka  odpowiedzialnego za te sprawy).
Mówiłem wtedy na spotkaniu stowarzyszeń z przedstawicielami  Zarządu Powiatu,  że nie ma sensu rozdrabniać tak małego budżetu na kilkanaście czy nawet kilka projektów, bo ta metoda mija się z celem, gdyż obsługa administracyjna grantu za np. 2 tys. zł kosztuje więcej niż  sam cel tego grantu (na takie części przeciętnie podzielono ten budżet). Taka metoda jest nieefektywna dla beneficjentów  projektów – nie  trafi do nich nawet połowa tych budżetów. Chyba że  chodzi tylko o tzw. mydlenie  oczu i zademonstrowanie opinii publicznej, że MY, POWIAT, pomagamy niepełnosprawnym, obdzieliliśmy pieniędzmi  kilka/naście organi-zacji. 
Czy jest to ten zapowiadany na konferencji w 2013 r. początek nowej ery? To pytania retoryczne – nikt niczego nie zmieni, bo nie o to chodzi decydentom powiatu (dziś, po upływie trzech czwartych 2014r., można byłoby to udowodnić – po wydatkach budżetowych na te cele).
 A chodzi przede wszystkim o plan w tym działaniu; wyznaczenie  wspólnego celu (zbudowanie systemu dla ludzi z wszelkimi niesprawnościami), szukanie efektywnych metod i zaprojektowanie etapowania realizacji celu stosownie do posiadanych środków. Chodzi o racjonalność wydawania środków publicznych, szczególnie wtedy gdy są skromne (skupianie ich na wspólnym celu), a nie o dzielenie metodą „na czapki” dla propagandy, bo to nie gwarantuje żadnej pomocy, nawet doraźnej. 
Tak wygląda ta „teoria” z konferencji w praktyce  Zarządu Powiatu w Wyszkowie.
Rola  stowarzyszeń  w tej sprawie nie jest  do przecenienia. Sprowadza się  do aktywnego udziału w takim programie, jak ten przedstawiony, ale na racjonalnych zasadach, np. takich które zgłosiliśmy  podczas konferencji. Nasz głos  był głosem wołającego na puszczy, dlatego w br. roku nie braliśmy udziału w tym  pseudopomocowym programie. Pozostaje nam więc  rola monitorowania działań lub zaniechania działań powiatu w tym względzie (tak śmiało można powiedzieć o praktyce Zarządu Powiatu w tym względzie).
TO SAMORZĄD JEST ODPOWIEDZIALNY ZA DYSFUNKCJE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI, ZA TO ŻE NIE MOGĄ ONE FUNKCJONOWAĆ NA PRAWACH ZAGWARANTOWANYCH ZDROWEMU CZŁOWIEKOWI.
Samorząd więc musi podjąć działania (a nie tylko o tym mówić) zmierzające do zmiany sytuacji osób z niesprawnościami.
Zapewnia to im Konwencja Praw Osób z Niesprawnościami przenosząca  odpowiedzialność za ten stan na samorządy, instytucje rządowe  i  stowarzyszenia.
Bez  kandydowania i wyboru reprezentantów do samorządów samych zainteresowanych tym problemem nie zbudujemy profesjonalnego, zaplanowanego  na całą kadencję, systemu pomocy dla osób z niesprawnościami  wszelkiego rodzaju. Inaczej będzie po staremu i pytanie: czy to początek nowej ery? (a może – dla kogo?) pozostanie nadal aktualne.
Z poważaniem 
za Zarząd Stowarzyszenia Ważna  Róża 
prezes Jan Woźniak 
Wróć do listy artykulów z tego wydania
Komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami internautów. Redakcja Nowego Wyszkowiaka nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie możliwość przeredagowywania fragmentów komentarzy w sposób nie zmieniający ich przekazu, a w szczególnych przypadkach usuwania fragmentów lub całych komentarzy. Nie będziemy publikować opinii, które są wulgarne, obraźliwe, naruszające zasady współżycia społecznego, zawierają adresy www i e-mail oraz dane osobowe i teleadresowe, obrażają osoby publiczne, obrażają inne osoby uczestniczące w dyskusji, mogą łamać prawa autorskie, nie są zgodne z tematem komentowanego artykułu.
2014-10-20 22:03
~nauczyciel
Zdanko "TO SAMORZĄD JEST ODPOWIEDZIALNY ZA DYSFUNKCJE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI, ZA TO ŻE NIE MOGĄ ONE FUNKCJONOWAĆ NA PRAWACH ZAGWARANTOWANYCH ZDROWEMU CZŁOWIEKOWI" można zliczyć do humorów z zeszytów szkolnych. Ot, znawca problemu
2014-10-16 10:41
~oruid
Czy ten moralista Jan Woźniak to ten sam co z takim "sukcesem" zarządzał Komubudem?
Czytaj w aktualnym numerze
Wiadomości z miasta
Silny wiatr pokrzyżował plany organizatorów piątkowego, 17 czerwca, letniego kina plenerowego. Do obejrzenia wszystkich zaplanowanych na weekend filmów, a więc...
Sport
Sekundy dzieliły drużynę Bugu Wyszków od całkowitej kompromitacji w postaci przegranej przed własną publicznością z jedną z najsłabszych drużyn ligi. Po Wkrze...
Czytelnicy napisali
01.06.2016r. w prezencie z okazji Dnia Dziecka, rodzice z grupy „Żabki” pod czujnym okiem Pani Magdaleny Łyszkowskiej i Moniki Ponichtera przygotowali przedstawienie...
Wiadomości z powiatu
Ponad 300 aut uczestniczyło w sobotnim, 11 czerwca, zlocie BMW, na który do Rząśnika zaprosili urząd gminy i BMW Klub Mazowsze. Miłośnicy tej marki mieli więc co...
Kultura
Wyszkowska biblioteka włączyła się w ogólnopolską akcję Noc Bibliotek „Wolno czytać”, która upłynęła pod znakiem Henryka Sienkiewicza i...

strony www Warszawa