Strona główna
Galeria Kontakt Ogłoszenia
Historia Ziemia
Wyszukaj na stronie


Czy w Wyszkowie uda się geotermia?
Jedną  z dziedzin, która doprowadziła wiele miast do rozwoju  jest geotermia – tym stwierdzeniem Marek Głowacki, kandydat na burmistrza komitetu Masz Wybór, rozpoczął spotkanie z fachowcem w tej dziedzinie prof. Ryszardem Kozłowskim.
Spotkanie, które prowadził Krzysztof Rusak, odpowiadający w komitecie za sprawy związane z innowacyjnością, odbyło się w sobotę 8 listopada w bibliotece miejskiej. – Czy w Wyszkowie uda się geotermia? Tego nikt nie wie, dlatego zaprosiłem na dzisiejsze spotkanie specjalistę, prof. Ryszarda Kozłowskiego, który zajmuje się geotermią i energetyką zasobów odnawialnych (profesor m.in. kończył rozpoczęty przez twórcę polskiej szkoły geotermalnej, zmarłego prof.  Juliana Sokołowskiego projekt dla Torunia). 
- Jestem tutaj, bo marzy mi się, żeby zacząć odbudowę naszego państwa od podstaw, od rodziny, od gminy – wyjaśnił gość. – I wtedy, jeżeli będzie bogata rodzina, będzie bogata gmina. Jeżeli będzie bogata gmina, będzie bogate państwo.  A jak zauważył, „bogacą się ci, co są na górze, a reszta może żyć w biedzie”.
Zapowiedział, że udowodni podczas spotkania, że Polska jest krajem szczególnie bogatym, ma doskonałe położenie, które „gwarantuje mnogość bogactw”.
Na postawione na początku i ponawiane przez Krzysztofa Rusaka pytanie profesor nie odpowiedział wprost i od razu.  
- Wyszków ma potencjał, który należy zbadać – kontynuował Krzysztof  Rusak – i zobaczyć, czy faktycznie można z niego uzyskać ciepło nie tylko domowe. Jak udało mu się ustalić w Instytucie Geologicznym, w latach 60., 70. wykonano w kraju 36 tys. otworów badawczych. Jeden z nich, o głębokości 2400 m, znajduje się w Kręgach. – Jeżeli inne samorządy z  niewiele większych głębokości czerpią energię z zasobów geotermalnych, dlaczego Wyszków nie? Trzeba po prostu wziąć się do roboty i odważnie to spróbować realizować. 
- Czy Wyszków może rozpocząć działania zmierzające do pozyskiwania energii  geotermalnej z tego otworu?  
- Jak najbardziej tak – odpowiedział profesor, dodając, że gmina może uzyskać bezpłatnie dokumentację tego otworu  z ministerstwa ochrony środowiska, co powinno dostarczy wiedzy na temat mocy zasobów geotermalnych. 
- Ile kosztowałaby inwestycja geotermalna w Wyszkowie?  
Jak powiedział profesor, żeby pozyskiwać energię geotermalną, trzeba wykonać odwierty. Jeden otwór głębokości do 3,5 km to koszt ok. 20 mln zł, całej reszty – też ok. 20 mln zł, razem 40 mln zł. Jeszcze w tym roku i przyszłym można uzyskać na tego typu inwestycje do 70% dofinansowania. Kilka gmin może wspólnie wykonywać taką inwestycję (koszty się wtedy rozłożą). 
- Przede wszystkim trzeba się tym zająć – wtrącił Krzysztof Rusak. – Wykazać się determinacją, odwagą.
- Energia geotermalna tym się różni od ropy, że ropę spalimy i skończy nam się energia, że jest energią zasobów odnawialnych – wyjaśnił profesor. – Jest to energia, która będzie wiecznie, jeżeli raz zbudujemy zakład geotermalny.
Polska ma 154 razy więcej energii w wodach geotermalnych, niż jej potrzebuje rocznie (wystarczyłoby dla całej Unii). Zasoby geotermalne są na 80% powierzchni naszego kraju, Niemcy mają ich trzykrotnie mniej, a intensywnie inwestują w tę dziedzinę. Natomiast nasi rządzący nie wykazują tym tematem zainteresowania. A jest to energia, która daje najtańszą energię elektryczną, jako jedyna nie ma złego wpływu na środowisko (w przeciwieństwie do wiatraków i elektrowni atomowych). Energia geotermalna stanowi 99,8% zasobów odnawialnych, pozostałe 0,2% stanowią razem: biomasa, energia słońca, wiatru, wodna. Daje najtańszą energię elektryczną. Pierwsza w Europie Środkowej ciepłownia geotermalna powstała w Bańskiej Niżnej, obecnie Witów kończy taką inwestycję.    
- My chcemy spowodować, by za niedługo zafunkcjonowała w powiecie wyszkowskim geotermia – zakończył spotkanie Krzysztof Rusak. 
EB
Wróć do listy artykulów z tego wydania
Komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami internautów. Redakcja Nowego Wyszkowiaka nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie możliwość przeredagowywania fragmentów komentarzy w sposób nie zmieniający ich przekazu, a w szczególnych przypadkach usuwania fragmentów lub całych komentarzy. Nie będziemy publikować opinii, które są wulgarne, obraźliwe, naruszające zasady współżycia społecznego, zawierają adresy www i e-mail oraz dane osobowe i teleadresowe, obrażają osoby publiczne, obrażają inne osoby uczestniczące w dyskusji, mogą łamać prawa autorskie, nie są zgodne z tematem komentowanego artykułu.
2014-11-17 10:00
~()
w wyszkowie była już geotermia ale została przykryta w chłodniejsze dni waliła para i nie tylko waliło coś jeszcze
2014-11-14 18:50
~do Arka
Pewnie już wiesz, Przewidywana frekwencja ca\' 40 poc. i \"generalnie frekwencja taka powinna być w miastach i miejscowościach silnych potyczek indywidualnych , tam, gdzie społeczność wyrażnie chce odwołać władzę\"
2014-11-14 12:23
~xc
Rzeczywiście był odwiert na głębokości 1920 m i nie dokończyli ze względu na awarie, leży to i czeka, ale nic konkretnego o tym odwiercie nie opisali.
2014-11-14 11:07
~Marek Eychler
To najpierw sprawdźcie co to za otwór, o jakich parametrach, do kogo on należy, czy jego właściciel chce się pozbyć praw do niego, a potem dopiero zwołujcie konferencje i nagłaśniajcie, a nie od dupy strony. Takie przedstawianie sprawy na kilka dni przed wyborami, kiedy niema już czasu na sprawdzenie tych waszych\" rewelacji \" jest tylko i wyłącznie czystym populizmem, działaniem pod publiczkę, obliczonym na poparcie w wyborach przez mało zorientowane w temacie osoby. To tak, jakby na dwa dni przed wyborami oświadczyć, że np. na terenie gminy znajdują się pokłady złota, a władza nic z tym nie robi. Zawsze ktoś uwierzy.
2014-11-14 10:08
~Obserwator tej dyskusji
Nie widzę najmniejszego powodu wyważania otwartych drzwi. Przy ul serockiej istnieje otwór wykonany kilkanaście a może dwadzieścia lat temu i jego pełna dokumentacja znajduje się w Warszawie w Instytucie Geologii przy ul wiśniowej na Mokotowie. Kilkakrotnie były te sprawy poruszane na sesjach rady miejskiej, ale "pies z kulawą nogą nie zainteresował się tą sprawą..Widać wyraźnie że obecnym władzom na tym nie zależy.
2014-11-14 09:35
~Marek Eychler
Panie Łukaszu, jeszcze raz powtarzam, nie jestem przeciwnikiem ani wykorzystania wód termalnych, ani żadnych innych zasobów naturalnych, jestem ich gorącym orędownikiem. Ale jestem też gorącym zwolennikiem takiego wykorzystania wspólnych pieniędzy (budżetu miasta czy powiatu) by ryzyko ich wydawania na inwestycje było jak najmniejsze, a w tym przypadku jest bardzo duże. Po drugie jestem zwolennikiem inwestycji prywatnych w takie przedsięwzięcia ponieważ pozostawiają one budżet miejski nietknięty, a korzyści przynoszą takie same. Poza tym koszty późniejszego utrzymania są o wiele niższe w rękach prywatnych niż w formie własności państwowej czy gminnej/powiatowej.Nie rodzą ponadto korupcji, złodziejstwa, niegospodarności.Co do technicznych zagadnień związanych z odwiertami (termalnymi, gazowymi, naftowymi) wolałbym na wstępie dyskusji dowiedzieć się na jakim gruncie opiera Pan swą wiedzę na te tematy?
2014-11-14 03:21
~Łukasz Kalinowski
Do pana Marka Eychlera: 1. 20 mln stanowi do tej pory górną granicę kosztu odwiertu. Dolna to około 3 mln. Ponadto w przypadku otworu, który nie spełnia oczekiwań, istnieją techniki poprawy jego parametrów. Np. w stosunkowo łatwy sposób zwiększa się nawet kilkukrotnie ilość wody techniką kwasowania. Ponadto wbrew standardowym wyobrażeniom odwiert pod geotermię nie jest tylko, jakby to powiedzieć \"prosta rurą w dół\". To nie jest odpowiednik bardzo głębokiej studni. 2. Porównanie do gazu łupkowego nie bardzo ma sens. 3. Nikt nie mówi \"ma być geotermia i już\". Głównym celem jest zbadanie możliwości jakie ma nasze miasto i skorzystanie z tych możliwości. Nie na drodze słów \"będzie geotermia i tak ma być\", ale w efekcie dokładnego zbadania, przeanalizowania i dopiero wtedy ewentualne wykonanie. Są oczywiście inne możliwości innowacyjnych inwestycji, ale mówimy akurat o geotermii, gdyż jest ona mało ryzykowna, realna, opłacalna, bardzo wydajna, nie wymaga dużych nakładów eksploatacyjnych i jak wynika ze wstępnych informacji - dostępna w naszym mieście.
2014-11-13 17:44
~Cuilibet fatuo placet clava.
:(
2014-11-13 17:34
~chętny
A ile można ukręcić przy takiej inwestycji za kilkadziesiąt milionów? Może i ja w to wejdę i poprę masz wybór.
2014-11-13 17:24
~wyborca
A PEC to spółka komunalna. Lepiej dla ludzi jak ciepło i ciepła woda tańsza. Dla firm jak tanie to ich więcej. Popieram Masz Wybór i Głowackiego.
2014-11-13 17:09
~Czytaj uważnie,...
na razie władza to nic dobrego dla mnie nie zrobiła, a mieszkam tu bardzo długo... Mieszkańcy Białorusi i Korei Północnej, nawet Ci nie wykształceni i nieobyci zrozumieliby mój post... Poszukuję nowoczesnych oszczędnych rozwiązań i zawsze liczyłam tylko na siebie, ale wart dodać, że Wyszków zanieczyszczją nie tylko jednorodzinne osiedla, wystarczy wyjść wieczorem na spacer. Nikt tego nie widzi. Lokalizacja miasta przepiekna, ale nie dbamy o środowisko.
2014-11-13 17:06
~gość
Wolę jak inwestują w geotermię niż w zagłębie trzeciego wieku jak chce Nowosielski i palikociarz Bodio. A ty Katarzyna gdzie ten link z dawnym programem Głowackiego, tak skaczesz z kwiatka na kwiatek. Już wie map widziałem, z gazem łupkowym też i co. Trzeba robić a udawać, że cos się robi.
2014-11-13 16:56
~Marek Eychler
Jeszcze lepiej ! To mieszkanie ma tobie kto ogrzewać wg. ciebie, władza? Panie władzo, ogrzej mi pan mieszkanie bo mi zimno. Nie sądziłem, że Wyszkowiaka czytują i komentują ludzie z Białorusi i Korei Pólnocnej. Co ma do tego władza?
2014-11-13 16:44
~Katarzyna
Proszę poczytać na stronie Mazowieckiej Agencji Energetycznej, w punkcie warunki geotermiczne woj. mazowieckiego.
2014-11-13 16:42
~Jeżeli nawet,
trwa spór, to w słusznej sprawie. W końcu zaczęliśmy rozmawiać o możliwościach, realizacjach, a przede wszystkim o przyszłości miasta. I bardzo dobrze! Nam zależy... Straciłam zaufanie do obecnej władzy, jestem zniechęcona podlizywaniem się wyborcom i promowaniem swoich,... bo oni mnie wypromują, podwyżkami, nagrodami. przymykaniem oka na nieprawidłowości. Myślę o nowoczesnym ogrzewaniu w swoim domu, o kolektorach słonecznych i dlatego podoba mi się ta propozycja, nazwana kiełbasą wyborczą, ale mam nadzieję, że przyszła wladza weźmie to rozwiązanie pod uwagę. Pozdrawiam!
2014-11-13 16:41
~Marek Eychler
Bidna czy nie bidna, nie istotne. Z pieniędzy podatników nie można robić inwestycji obarczonych ogromnym ryzykiem. Jak mają pomysł to niech go realizują PRYWATNIE ! Ja nie jestem przeciwnikiem ani geotermii ani wiatraków, ani żadnej rzeczy która jego jest, kupię nawet karnet na basen jak go zbudujecie, ale zapłacę za niego z góry znaną mi cenę, lecz nie zamierzam spłacać tego biletu przez 100 lat w ratach.
2014-11-13 16:25
~do Marka
Ta gmina nie jest "bidna" jeno marnotrawna aż od 12 lat. Ta gmina nie odzyskała należności za sprzedane maszyny/niebiegane/ze zlikwidowanego FSO ! Bieda będzie wtedy kiedy , za 2 lata , dofinansowania nie będzie można uzyskać!
2014-11-13 15:57
~Marek Eychler
A póki co pomysł odbieram (jak wielu innych) jako kiełbasę wyborczą rzuconą dla podnieconych geniuszem p. Głowackiego i Rusaka, nic więcej.
2014-11-13 15:48
~Marek Eychler
Jak się czyta tych miejscowych \"entuzjastów\" pomysłu M. Głowackiego to można mieć wrażenie graniczące z pewnością, że ta wyszkowska geotermia została już wyceniona na 40 mln z czego otwór na 20. A co będzie jeśli otwór będzie kosztował dużo więcej? A co będzie jak po jego zrobieniu badania wykażą, że jego parametry (temp. wody, ciśnienie, przepływy, wydajność) są delikatnie mówiąc o kant tyłka potłuc? Będziemy dalej wiercić w Brańszczyku, a jak i tam nie to może w Rząśniku? Wstępne badania takie jak sejsmika nie dadzą 100% odpowiedzi czy będzie to opłacalne, jedynie jakieś prawdopodobieństwo występowania lub nie złóż,warstw, skał, ich grubości. Dopiero badania próbek z otworu dają szczegółowe wyniki. Już nie jedna firma w Polsce zrezygnowała z dalszych poszukiwań np. gazu z łupków, gdzie kilka z rzędu otworów okazało się nieopłacalnych, a przecież badania wcześniej prowadziła. I są to bogate koncerny, a nie bidna gmina. A jak ktoś chce koniecznie to niech robi to prywatnie, zawiąże spółkę z kilkoma innymi, jak dobrze trafi to będzie bogatym człowiekiem, albo bankrutem jak nie trafi. Ale nie z naszych wspólnych pieniędzy.
2014-11-13 14:53
~gość
Może Katarzyno przedstawisz link do tych informacji to też sobie poczytam. Pozdrowienia.
2014-11-13 14:26
~Do Katarzyny
Pan Głowacki .. dzięki Opaczności i tak jest najbliższy wyzwaniom czekającym Wyszków ! Czy to się komu podoba , czy też nie Wyszków czeka rewolucja i daj Boże w zakresie geotermicznym ! Sorry taki mamy klimat !
2014-11-13 13:49
~Katarzyna
Tak sobie czytam program i nie ma w nim u Pana Głowackiego nic nowego a wręcz same ogólniki. Jak startował ostatnim razem też obiecywał więcej funduszy unijnych, zagospodarowanie nabrzeża rzeki, przystañ, obwodnica śródmiejska, niskie podatki, bazę turystyczną, wygląd miasta tj. urbanistyka, rajdy itd. a teraz tylko piękne słowa i referaty na różne tematy. Papier wszystko przyjmie, lepiej byłoby pokazać osiągnięcia w samodzielnej pracy czy na rzecz innych......
2014-11-13 12:05
~ups
Nie ryzykuje tylko ten kto twierdzi , że dzisiaj jest czwartek . Takie czasy! Większe straty ponosi się utrzymując prawie 100 urzędników nie mających przydzielonych zadań konkretnych.
2014-11-13 11:37
~do AB
JEST GOTOWIEC PODWYŻKI OPŁAT ZA co. I TAK BĘDZIE PRZEZ NASTĘPNE 4 LATA !
2014-11-13 11:33
~abc
Przed Euro to Nowosielski mówił o modernizacji stadionu przy Kościuszki a nie o nowym centrum sportowym przy Pułtuskiej, ogarnij się. Baza hotelowa to miał być wyremontowany pałac Skarżyńskich.
2014-11-13 11:19
~AB
do: abc O takiej kwocie mówił Nowosielski na etapie bajania przed EURO 2012. Poszukaj w internecie, jest cały wybór artykułów, w których przez lata obiecywał nam kolejne gruchy na polskiej wierzbie. Opowiadacie o tej geotermii, tak jak byście już mieli zagwarantowane pieniadze. A MACIE? NIE MACIE dlatego scerariusz, który przedstawiłem jest bardziej realny, niż wam, zaślepionym wyznawcom kolejnego guru się wydaje.
2014-11-13 10:45
~abc
AB nie rób z siebie pośmiewiska. Co do centrum sportowego to Nowosielski nie przedstawił ile to będzie kosztowało, ale osoby z branży oceniają, że około 60-80 milionów złotych. a nie 20-40 milionów jak przytoczyłeś. Co do geotermii to jest szansa i jest moda na źródła odnawialne i dobrze, że ktoś takie rozwiązania przedstawia nawet w kampanii. A ten komitet nie raz tylko kilka razy już o tym mówi, więc nie można tego zbyć krótkim obietnica wyborcza. Co do kosztów to z sumą 40 milionów przesadziłeś, skoro można pozyskać 70% czyli 28 milionów. Gdyby burmistrz nie był niekompetentny to by nie stracił 24 milionów to też duża suma , a mógł wtedy pozyskać 36 milionów bo i na drugi etap obwodnicy wtedy pozyskał kasę. Gdyby nie był gapą.
2014-11-13 09:33
~AB
Nie neguję pożytków z geotermii jako takiej, ale szermowanie tym hasłem w kampani na kilka dni przed wyborami jest wyłącznie populizmem. Tak, jak wcześniej Nowosielski przedstawiał wizję nowego kompleksu sportowego za 20-40 mln zł, tak dziś Głowacki mami nas inwestycjami za 40 mln zł, na które rzekomo dostaniemy dofinansowanie. A skąd pewność, że dostaniemy? Myśłicie, że środki unijne są rozdawane na prawo i lewo? Najbardziej prawdopodobny scenariusz - Wyniesiony wizją świetlanej przyszłości gminy opartej na geotermii pan Głowacki dostanie wymarzony fotel burmistrza, a potem inwestycji nie będzieoświadczy, że jednak warunki geotermalne Wyszkowa okazały się "średnie" (co wiadomo już dziś) i inwestycji nie będzie.latego panowie z Masz Wybór polejcie sobie rozpalone głowy zimna wodą! Pan Głowacki kreuje się na wielkiego menago, ale ja nie wiem, czy potrafi zarządzać pięcioma ludźmi. Tak tajemnicza jest jesgo kariera zawodowa.
2014-11-13 09:14
~Gerard Składanowski
Celem rozwiązania wąpliwości i że nic się opałci, szczegónie do Marka Eychlera jako "malkontenta", proponuję zapoznać się z osiąnięciami Mszczonowa gdzie od wielu lat to się sprawdza. Chętnie podyskutuję na temat który trochę zgłębiełm. Mój tel. 603435969
2014-11-13 08:07
~Marek Eychler
To przedwyborcze gadanie o geotermii w Wyszkowie przywodzi na myśl pewnego człowieka, zapytanego czy potrafi grać na fortepianie. Nie wiem, być może potrafię, nigdy nie próbowałem.
2014-11-13 06:22
~Dlaczego?
Komu uda się geotermia ? Dlaczego Wyszków musi postawić na przebudowanie starej i wysłużonej i nieekonomicznej ciepłowni w dodatku trucicielki i wybudowanych pomimo wyrażnego sprzeciwu społecznego wiatraków ? Czy dlatego że myślenie męczy wygodnych notabli z górnej półki ?
2014-11-13 02:59
~Nie dokończona obwodnica to mało !
Same deklaracje odcinania się od tego co niby nie wiadomo , co niby ryzykowne prowadzi do zmian. Nic się od lat nie zmienia , głównie dlatego , bo taki stan rzeczy spełnia oczekiwania trzymających władzę . Słabostki władzy są opresyjne dla słabych zwykłych obywateli ale są wygodne dla Nowosielskich , dla Mrozów, dla tych niby z wyższej półki, dla tych którzy na tym korzystają , a co dokonali .?
2014-11-12 22:31
~Marek Eychler
To niech najpierw ktoś kompetentny oceni te dane, którymi dysponuje Ministerstwo Ochrony Środowiska, a dopiero potem zabierać głos nad dalszym wykorzystaniem, bo na tym etapie to jest tylko wróżenie z fusów. To, że wody termalne są prawie wszędzie nie znaczy nic. Gaz też jest prawie wszędzie, tylko w jakich ilościach, w jakich złożach, jakiej wydajności i opłacalności - to jest istotne. Nie sztuka wydać grube miliony, a potem rozbić całą inwestycję o kant tyłka.
2014-11-12 22:27
~niezadowolony obserwator
"GMINA BRAŃSZCZYK: Solary. Są dwie oferty"-a w gminie Wyszków coś cicho i na temat solarów i kanalizacji i wodociągów i chodników i .............
2014-11-12 21:56
~aa
Nic na wariata.".. - Jak najbardziej tak – odpowiedział profesor, dodając, że gmina może uzyskać bezpłatnie dokumentację tego otworu z ministerstwa ochrony środowiska, co powinno dostarczy wiedzy na temat mocy zasobów geotermalnych......."
2014-11-12 21:42
~JA
Popieram, ale zanim się za to ktoś weźmie to trzeba rozważyć wszelkie Za i Przeciw. Uświadomić ludzi. Takie inwestycje są wysoce ryzykowne, ale jak się udają to wszyscy się pod nimi będą chcieli podpisać. Nic na wariata.
2014-11-12 20:38
~......xc
W większości obszar woj. mazowieckiego położony jest na Niżu Polskim w okręgu geotermalnym grudziącko-warszawskim. Okręg ten charakteryzuje się powierzchnią ok., 70 tys. km2 z wodami geotermalnymi o temp 25-135°C występującymi w pokładach triasowych oraz kredowych i jurajskich o łącznych zasobach na głębokości 3100m Najkorzystniejsze warunki do wykorzystania energii geotermalnej występują w powiatach płockim, żuromińskim, płońskim, sierpeckim, sochaczewskim, żyrardowskim. Budowa systemów geotermalnych może być opłacalna w większości w miejscowościach, gdzie możliwy jest odbiór ciepła w stałej, dużej ilości. Atrakcyjność budowy instalacji uwarunkowana jest wykonywaniem otworów geotermalnych, które zapewnią odpowiednio wysoki strumień wody o odpowiedniej temperaturze. Dobre warunki występują w miastach Żyrardów, Błonie, Gostynin, Płock, Sochaczew, natomiast w miejscowościach Nowy Dwór Maz., Grodzisk Maz., Grójec, Legionowo, Warszawa, Pruszków, Płońsk, Piastów warunki określa się jako przeciętne.
2014-11-12 17:47
~Popieram!!!
Szukajmy nowoczesnych rozwiązań, uczmy się od lepszych. Na razie to stoimy w miejscu, a władza chwali sie ściezkami rowerowymi, które powinny powstać juz dawno. Basen, biblioteka , budynek sądu, hala to nie sa inwestycje obecnej władzy. 12 lat i tylko chodniki. nad rzeka jest nadal niebezpiecznie, a przejazdy kolejowe straszą.
2014-11-12 16:25
~andrzej
Nie 40 milionów tylko 12 milionów po odjęciu dofinansowania. I tak trzeba będzie coś zrobić bo Kopaczowa zgodziła się na redukcję CO2 do 2030 roku. Jak nasza ciepłownia dalej będzie opalać węglem to będziemy płacić kary, gaz jest drogi więcej taka geotermia to super rozwiązanie. Tak nawalali na Rydzyka a teraz Toruń wykorzystuje jego źródła geotermalne. Jak patrzę taki Woźniak od Bociana proponuje biogaz'. Niestety biogazownie stanęły bo się nie opłaca. Minister Gospodarki nie zrobił ustawy o odnawialnych źródłach energii i leżymy bo nie ma dodatkowych zachęt finansowych. Dlatego geotermia to dobry pomysł i dobrze, że ktoś się za to weźmie. W Wyszkowie już wielu ludzi zastosowali rożne pompy ciepła czy inne nowoczesne rozwiązania i płacą niewiele za ogrzewanie, ciepłą wodę itp., nieraz tylko za prąd elektryczny. Lepsze to niż jakieś fermy starych wiatraków. Nowosielski przez tyle lat nawet nie pisnął nic nad odnawialnymi energiami. Brawo panie Głowacki.
2014-11-12 15:28
~Marek Eychler
I jeszcze jedno. Coś mi się widzi, że te koszty nie bardzo się zgadzają. Główny budowniczy toruńskiej geotermii (ojciec Dyrektor wszystkich dyrektorów) musiał na ten cel ukraść narodowi polskiemu ponad 300 ( słownie trzysta) milionów zł przeznaczonych na ratowanie polskich stoczni, a i tego było mało. W związku z tym rodzi się pytanie - gdzie wy zamierzacie ukraść takie pieniądze na ten cel potrzebne?
2014-11-12 15:16
~gosciu
Jeśli dobrze zrozumiałem, trzeba wyłożyć 6 mln zł z własnej kasy za odwiert - bez gwarancji sukcesu (pod warunkiem, że pozyska się 70% z 20 mln). Nie lepiej te środki zainwestować w inne cele ??? Dla mnie kiełbasa wyborcza.
2014-11-12 15:09
~Marek Eychler
Krzysiu, chcieć można dużo, szczególnie tuż przed wyborami. Czemu nie zajmowaliście się tym tematem wcześniej, rok temu, dwa czy trzy? Na tydzień przed wyborami takie hasła to czysty populizm w myśl zasady - nikt wam tyle nie da, co ja wam mogę ... obiecać.
2014-11-12 15:06
~Katarzyna
40 mln to prawie połowa budżetu gminy. Czy inne gminy wejdą w to, małoprawdopodobne? Czy stać je , przecież dochodzą też inne koszty, a czy mieszkańców będzie stać na zmiany, jak i teraz często nie mają co do garnka włożyć lub za co kupić opału. Tu nie tylko są blokowiska.... A przy ocenie terenu jako przeciętny, to tylko chwyt na wyborców.
Czytaj w aktualnym numerze
Wiadomości z miasta
Od 25 czerwca gmina i Wyszkowski Ośrodek Sportu i Rekreacji zapraszają na plażę przy moście samochodowym. Woda w Bugu pozytywnie przeszła badania sanepidu. Wkrótce...
Sport
Ostatni pojedynek w III lidze kobiet rozegrały w sobotę zawodniczki Loczków Wyszków. - Oby ostatni na czas dłuższy niż rok - mówią...
Czytelnicy napisali
01.06.2016r. w prezencie z okazji Dnia Dziecka, rodzice z grupy „Żabki” pod czujnym okiem Pani Magdaleny Łyszkowskiej i Moniki Ponichtera przygotowali przedstawienie...
Wiadomości z powiatu
Wszyscy radni zagłosowali za udzieleniem wójtowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2015 r. Budżet zamknął się ponadmilionową nadwyżką, na inwestycje...
Kultura
Wyszkowska biblioteka włączyła się w ogólnopolską akcję Noc Bibliotek „Wolno czytać”, która upłynęła pod znakiem Henryka Sienkiewicza i...

strony www Warszawa