Strona główna
Galeria Kontakt Ogłoszenia
Historia Ziemia
Wyszukaj na stronie


Żeby to było nowoczesne centrum
Rada powiatu ma podjąć tzw. uchwałę intencyjną w sprawie połączenia Zespołu Szkół nr 2 i Centrum Kształcenia Praktycznego. Zespół Szkół w Zabrodziu ma prowadzić samorząd gminny.
Ustalanie szczegółów reorganizacji placówek trwa od kilku tygodni, zaś problemy finansowe, które są jej bezpośrednią przyczyną, od dawna. Połączenie ma skutkować oszczędnościami i lepszym zarządzaniem zasobami obydwu jednostek.  ZS w Zabrodziu przechodzi pod zarządzanie gminy Zabrodzie, która chce przejąć też budynek, by odciążyć własne budynki oświatowe. 
Na piątkowym, 20 lutego, posiedzeniu komisji edukacji rady powiatu dyskutowano o planowanych zmianach. Subwencja  nie zaspokaja potrzeb CKP, ale z drugiej strony placówka spełnia wiele zadań (egzaminy, zarządzanie m.in. kuchnią w byłej bursie, kursy), dla których powinna funkcjonować. Na sesji ma być podjęta uchwała intencyjna. Zanim dojdzie do głosowania uchwały stanowiącej, powiat przeprowadzi niezbędne konsultacje i ustali szczegóły funkcjonowania nowej placówki. Otrzyma ona nowy statut, a jej dyrektor będzie powołany w drodze konkursu. 
 
Więcej możliwości 

Nowa jednostka – Zespół Szkół nr 2 Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej „Kopernik” w Wyszkowie – miałaby większy zakres działania, m.in. doradztwo zawodowe, ośrodek metodyczny dla nauczycieli, kwalifikacyjne kursy zawodowe, gromadzenie i upowszechnianie informacji zawodowej, współpraca z pracodawcami i Powiatowym Urzędem Pracy, ewentualnie koordynacja i realizacja oświatowych projektów unijnych, kształcenie dorosłych w formach kursowych i e-learningu. 
– Zamysł jest taki, żeby to było nowoczesne centrum. Będzie to wymagało doposażenia pracowni, zmiany organizacyjnej, zmiany zarządzania – wyjaśniał naczelnik wydziału edukacji Krzysztof Arbaszewski dodając, że przyniesie to też oszczędności finansowe, ponieważ  będzie jeden dyrektor, księgowy, zapewne też mniej nauczycieli zawodowych i etatów administracyjnych.  – Ludzie stracą pracę – podsumowała radna Justyna Garbarczyk.
– Tego wykluczyć nie można – przyznał naczelnik. Nowy dyrektor oceni stan i potrzeby kadrowe. Nowa placówka powinna wzmocnić pozycję szkolnictwa zawodowego, ale teraz trudno ocenić, czy efekt będzie właśnie taki. CKP już dwa lata temu otrzymało zgodę na utworzenie szkoły zawodowej, jednak nie było chętnych. Gimnazjaliści nie szukają miejsc w tego typu klasach, gdy oferta im nie odpowiada, mogą wybrać szkoły w innym powiecie. 
 
Mniejsze koszty

– Nie wystarcza środków na utrzymanie CKP jako takiego, przy tak dużym niedofinansowaniu koszty utrzymania znacznie wykraczają poza możliwości finansowe – ocenił wicestarosta Adam Mróz. Jedna jednostka, jedno zarządzanie, to też np. lepsze zarządzanie nieruchomościami, które i tak są na tej samej nieruchomości, przejrzyste zasady korzystania z pomieszczeń, uproszczona księgowość. CKP, poza kursami i warsztatami, zarządza lokalami, w których są m.in. PCPR, Biblioteka Pedagogiczna, kuchnia, mieszkania.
– Efektywność tej działalności nie jest dobra, w dobrych latach samorządu można było to utrzymywać – dodał Adam Mróz. Sytuacja CKP pogorszyła się, odkąd nie może prowadzić stacji diagnostycznej. 
ZS nr 2 dotąd nie zgłaszał poważniejszych problemów finansowych, dlatego radni  zastanawiali się, czy „Kopernik” nie straci na tym połączeniu.
– To nie będzie utrzymanie CKP subwencją ZS2? – pytała radna Garbarczyk.
– Nie zlikwidujemy CKP, tylko włączmy go do dobrze funkcjonującej struktury ZS2 – odpowiedział wicestarosta.
Radny Paweł Deluga zauważył, że w takim razie można to nazwać „włączeniem” CKP, a gdyby konkurs wygrał obecny dyr. CKP, to w praktyce jednostka z problemami przejęłaby tę, która nie ma problemów.
 
Dobry plan dobrze widziany

Kandydaci na stanowisko dyrektora będą oceniani pod kątem oświatowego biznesplanu. Taki plan powinien uwzględniać dobrze rokujące kierunki kształcenia. Atrakcyjność CKP można by podnieść poprzez np. lepiej wyposażone pracownie, ale na to z kolei nie ma pieniędzy.
– Możemy nie robić nic, dokładać do funkcjonowania CKP, będzie bezpiecznie i dla wszystkich dobrze. W pewnym momencie zderzymy się z jeszcze większym problemem – uważa Adam Mróz, który przekonywał o konieczności reorganizacji. – Propozycja wywołuje emocje, bo dotyczy konkretnych ludzi. Dyrektor Kalinowska uważa, że jest ofiarą, bo jej dobrze funkcjonująca szkoła poniesie koszty tej reformy, tylko że taką reformę kiedyś trzeba podjąć.
To nie ma być klasyczne łączenie szkół, ponieważ CKP nie prowadzi klas. Stanowi zaplecze, wsparcie dla technicznego kształcenia ZS 1, ZS 2 oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Władze uznały, że dalsze finansowanie w obecnej formie przerasta możliwości finansowe powiatu. Uznając te argumenty, radna Garbarczyk pytała o inne możliwości, np. porozumienie z CKU, które prowadzi podobną działalność. 
– Tylko do tego jest negatywne nastawienie obu placówek. Przegłosowane przez radę będzie tylko ze względu na sytuację ekonomiczną, bo chyba te inne cele, to tylko taka otoczka do uzasadnienia uchwały – oceniła dodając, że przedstawiono za mało danych. – Naprawdę chodzi tylko o finanse. Nie poprawimy sytuacji CKP, a możemy popsuć sytuację ZS2.
W późniejszej rozmowie starosta Bogdan Pągowski uspokaja, że nie dojdzie do takiej sytuacji.
– Nikt „dwójce” nie odbierze pieniędzy na funkcjonowanie i nie będzie dokładał do CKP. Jego zadania mają być tak skoordynowane, żeby zaczął się sam finansować. Potwierdza, że CKP przydałyby się m.in. nowe obrabiarki i frezarki, więc powiat będzie starał się o unijne dofinansowanie.
Naczelnik Arbaszewski zapewnił, że wszelki dane będą dostarczone. Budżet   CKP zmniejszył się o ok. 1 milion zł, z dochodami własnymi wynosi ok. 1.670.000 zł. 
 
Zabrodzie przejmie szkołę

Jak już pisaliśmy, gmina Zabrodzie chce przejąć miejscowy Zespół Szkół. W tej sprawie odbyły się już spotkania. Ustalono, że trzeba umożliwić obecnym uczniom kontynuację nauki w Zabrodziu. Radni gminni potwierdzili to. Pozostaje wycenić budynek z wyposażeniem i placem. Obecnie uczy się tam 114 dorosłych, 72 uczniów, z których od września pozostanie 30. Pracuje 14 nauczycieli (nie wszyscy na pełen etat), jest pięć klas – 3 technikum, 1 zawodowa i 1 technikum uzupełniającego dla dorosłych, trzy kończą naukę w tym roku. Subwencja oświatowa wynosi 488 tys. zł, powiat dokłada 100 tys. zł i to nie wystarcza. Połączenie w jedną placówkę dwóch szkół, prowadzonych obecnie przez gminę i powiat, ma rozwiązać ten problem. Nie wyklucza się prowadzenia naboru na nowy rok szkolny. Być może obecni gimnazjaliści zdecydują się kontynuować naukę w tym samym budynku. 
E.E.
Wróć do listy artykulów z tego wydania
Komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami internautów. Redakcja Nowego Wyszkowiaka nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie możliwość przeredagowywania fragmentów komentarzy w sposób nie zmieniający ich przekazu, a w szczególnych przypadkach usuwania fragmentów lub całych komentarzy. Nie będziemy publikować opinii, które są wulgarne, obraźliwe, naruszające zasady współżycia społecznego, zawierają adresy www i e-mail oraz dane osobowe i teleadresowe, obrażają osoby publiczne, obrażają inne osoby uczestniczące w dyskusji, mogą łamać prawa autorskie, nie są zgodne z tematem komentowanego artykułu.
2015-03-01 14:18
~do antka
Masz racje. Musisz byc dobrze poinformowany, sledzisz losy tej instytucji. I bardzo dobrze. Tylko co maja do powiedzenia byli pracownicy a takze i obecni? Przeciez nie sam Glinka tam jest!
2015-02-28 14:50
~assss
Za to Pani Kalinowska się cieszy. Pewna posadki dyrektora w nowym centrum już poinformowała nauczycieli małej szkoły, że jak któryś z nich (tu cytat) nie będzie się podobał nowemu dyrektorowi (ma oczywiście na myśli siebie) to nie będzie miał pracy. Ma nadzieję, że przy okazji reorganizacji będzie mogła bezkarnie zwolnić kogo będzie chciała.
2015-02-28 11:37
~do krzych
bo do tego ten pan sie nadaje....i jeszcze ala szelmowski uśmiech na twarzy.
2015-02-27 22:00
~krzych
Po prostu, nie wszyscy nadają się na dyrektorów. Trzeba być dobrym menagerem. Dbać o poziom. Mój syn miał warsztaty w ckp-ie. Nie będę opisywał jak tam uczyli zawodu, bo to wstyd. Metoda wychowawcza dyrektora - robienie pompek.
2015-02-26 18:48
~uuuuuu
a co on sie bedzie przejmował. Ma ciepłą posadę w Ośrodku szkolno-wychowawczym i jeszcze żonę tam ściągnął
2015-02-25 14:31
~antek
Glinka nic oprócz wrażenia nie robił, to ruina nie Ckp. Powinien ponieść konsekwencje. Dyscyplinarka za nicnierobienie i kolesiostwo.
Czytaj w aktualnym numerze
Wiadomości z miasta
Na naszym terenie doszło do kolejnych oszustw na starszych osobach. Dwie rodziny zostały oszukane przez osoby podające się za policjanta i pracownika pomocy społecznej. W...
Sport
Ostatni pojedynek w III lidze kobiet rozegrały w sobotę zawodniczki Loczków Wyszków. - Oby ostatni na czas dłuższy niż rok - mówią...
Czytelnicy napisali
01.06.2016r. w prezencie z okazji Dnia Dziecka, rodzice z grupy „Żabki” pod czujnym okiem Pani Magdaleny Łyszkowskiej i Moniki Ponichtera przygotowali przedstawienie...
Wiadomości z powiatu
Ponad 300 aut uczestniczyło w sobotnim, 11 czerwca, zlocie BMW, na który do Rząśnika zaprosili urząd gminy i BMW Klub Mazowsze. Miłośnicy tej marki mieli więc co...
Kultura
Wyszkowska biblioteka włączyła się w ogólnopolską akcję Noc Bibliotek „Wolno czytać”, która upłynęła pod znakiem Henryka Sienkiewicza i...

strony www Warszawa